20 February, 2017

Antara nikmat dan ujian

Aku suka sangat dengan perkongsian Kak Di dalam blog dia tentang nikmat dan ujian, tentang betapa kita mentafsir ujian itu datangnya dalam bentuk kesusahan, kekurangan, kecelakaan, keburukan dan seangkatan dengannya semata-mata.  Betapa kita melihat nikmat itu datangnya dalam bentuk kesenangan, kekayaan, kecantikkan, kejayaan atau kelebihan yang orang lain ada sahaja sedangkan sebenarnya kita sendiri sudah terkeliru antara nikmat dan ujian. Aku antara hamba-Nya yang selalu alpa dengan ujian serta nikmat yang Dia beri kepada aku. Aku selalu minta pada Dia nak ada apa yang orang lain ada, ada pekerjaan yang bagus dengan gaji yang bagus, ada keluarga bahagia, ada anak-anak yang sihat, sempurna, bijak, soleh/solehah, murah rezeki dengan erti kata kalau boleh hendak kaya, hendak berharta. Aku alpa doa-doa aku itu terlalu berbaur keduniaan. Aku meminta-minta dengan harapan Allah akan menunaikannya. Aku kecewa bila apa yang aku minta belum tertunai. Aku mentafsir tahajud, dhuha, doa pemurah rezeki, surah al-Waqiah, bersedekah etc sebagai medium untuk murah rezeki atau kemudahan duniawi semata-mata.Aku tidak 'celik' dengan nikmat-nikmat yang telah dan sedang aku kecapi. Nikmat masih bernyawa, nikmat sihat, nikmat punya ibu bapa, keluarga, anak-anak, kerja, pelajaran, nikmat punya tempat berteduh, kenderaan untuk bergerak, nikmat punya sahabat yang baik-baik, nikmat dikelilingi dengan orang yang baik-baik dan itu hanyalah secebis daripada sekian banyak nikmat yang Dia kurniakan. Aku lupa untuk minta Tuhan kurniaakan kesungguhan dan keteguhan hati untuk terus berada di jalan-Nya, untuk terus berada di bawah redha-Nya. Aku minta dihindarkan daripada seksa azab kubur, diselamatkan daripada fitnah Dajjal tapi usaha untuk melayakkan aku terhindar dan terselamat daripada semua itu aku ringan-ringankan. Aku sedar aku seorang pendosa tetapi aku tidak sedar dosa aku yang banyak itu mungkin menjadi penghalang kepada doa-doaku untuk ditunaikan. Dan aku tidak bersungguh memohon dosa diampunkan, dihapuskan. Solat taubat dipandang sepi. Sesungguhnya demi sebuah kehidupan yang lebih sempurna, aku perlu dahulukan urusan dengan sang pencipta melebihi urusan dunia sedangkan dunia ini urusan Dia. Semoga setiap perkara yang mendatang mendekatkan aku pada-Mu Ya Allah.

Memetik doa daripada Kak Di:
"Ya Allah, kurniakan aku ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang berpanjangan agar aku dapat terus sujud kepada-Mu, rezeki yang melimpah, kebijaksaaan yang tinggi dan bukakan hijab hatiku untuk membaca hikmah dalam setiap kejadian. Akhiri hidupku dengan husnul khatimah dan kemuliaan, lancarkan lidahku melafazkan syahadah diakhir hidupku dan jadikan liang lahad tempat istirehatku yang paling aman."
Semoga aku dan kalian tidak terus salah menyingkapi ujian dan nikmat Tuhan.

13 February, 2017

Sembang-sembang dengan si kinting

(i) Bila aku mempersoalkan si kinting yang tertinggalkan beg jalan (ada bekal susu, baju & lampin pakai buang si adik) Ukasyah di rumah sewaktu kami bertandang ke majlis kenduri saudara aku.

" Dah ibu tak ingatkan Anim suruh bawak. Anim kan alpa. Ibu kena la bagitahu. "

(ii) Bila dia mula bercerita tentang perihal kawan-kawan sekolahnya.

"Ibu, kawan Anim cakap Anim ni macam budak besar. Dia cakap, Tasnim nanti mesti awak cepat pakai b**. Ye ke ibu?"

Aku jawab, "Ye la kot", tak tahu nak gelak ke nak nangis. Huhu.

(iii) Bila dia bosan bermain dengan si adik.

"Adik pergi cakap dekat ibu, adik nak baby, cakap..ibu, nak baby. Kalau boleh nak baby girl".

Hahah. Main order aje ye.

06 February, 2017

My personality type




MIND
This trait determines how we interact with our environment.
48%
52%






Introverted individuals prefer solitary activities and get exhausted by social interaction. They tend to be quite sensitive to external stimulation (e.g. sound, sight or smell) in general. 
ENERGY
This trait shows where we direct our mental energy.
38%
62%






Observant individuals are highly practical, pragmatic and down-to-earth. They tend to have strong habits and focus on what is happening or has already happened. 
NATURE
This trait determines how we make decisions and cope with emotions.
33%
67%






Feeling individuals are sensitive and emotionally expressive. They are more empathic and less competitive than Thinking types, and focus on social harmony and cooperation. 
TACTICS
This trait reflects our approach to work, planning and decision-making.
59%
41%






Judging individuals are decisive, thorough and highly organized. They value clarity, predictability and closure, preferring structure and planning to spontaneity. 
IDENTITY
This trait underpins all others, showing how confident we are in our abilities and decisions.
42%
58%








Turbulent individuals are self-conscious and sensitive to stress. They are likely to experience a wide range of emotions and to be success-driven, perfectionistic and eager to improve. 




ROLES: SENTINELS

Shared traitsObservant and Judging
Sentinels – LogisticiansDefendersExecutives, and Consuls – are cooperative and practical. Their grounded approach helps them feel comfortable with who they are, defining themselves not by individualism, but by character and competence. These personality types seek order, security, and stability, and tend to work hard to maintain the way of things, leading to a deserved reputation as the core of any group or organization, from family to church to the office and the factory floor.
These types embrace teamwork, but expect the same performance and respectability from others that they strive for themselves. Sentinels often dislike strident nonconformity because they envision progress through collaboration and hard work within a known set of rules – to let everyone do their own thing on a whim would be anarchy. Sentinels prefer proven methods and honest accomplishment to self-indulgent exploration and esoteric ideas. Because these personalities are deeply prudent, they also tend to be self-motivated, and rarely need external inspiration to be productive.
Their grounded perspective leaves little room for random musings, but Sentinels are not unimaginative. They experiment for anticipated gain rather than intellectual thrills, and excel in making challenging situations work. Revolution does not appeal to people from this Role, who tend to learn from the past and remain loyal to the tested truths and traditions they were brought up with. Where some see fascinating philosophy, Sentinels may see preposterousness: these personality types favor practiced methodology over abstract theory.
Having authority allows Sentinels to practice their virtues. Effective in leadership roles, these types motivate others by energetic example and feel satisfaction from guiding a well-functioning group – they tend to make excellent teachers, managers, and community officials, as well as parents and hosts. These personalities are meticulous and traditional, excelling in logistical and administrative fields with clear hierarchies and rules as well. Opting for successful completion whenever they can, Sentinels can be controlling, but gladly compromise when needed to get things done.
Sentinels feel rewarded by shepherding others, and enjoy coordinating and sharing fun social experiences with friends and family. They believe it is their responsibility to give their families safe, happy lives that prepare them for the real world. An appreciation of strong relationships allows them to share generously with those they respect and love – these types feel bolstered by having reliable people in their lives, and will do what they can to make sure they hold up their end of the bargain. Birthdays, dinner parties, and camping trips are delightful events under their enthusiastic direction.
These personality types are happiest without drama, though their admirably stubborn loyalty can certainly attract it if they feel they need to stand by a friend, regardless of whether they’re in the right or wrong. Inconsistent people can test Sentinels’ tolerance and provoke harsh judgement. Sentinels tend to prefer predictability over novelty and familiar pleasures more than cutting-edge excitement. It can be difficult for Sentinel personalities to accept people who lack their studious ideals, but they often respond as engaged and caring mentors to those who wish to grow in that direction.

STRATEGIES: CONSTANT IMPROVEMENT

Constant Improvers are sensitive and contemplative individuals who enjoy having their own space and freedom. They are often deep and creative individuals, though often tense and more comfortable on their own than mixed up in the judgment of the real world. With the two personality traits most representative of a sensitivity to their environment – Introversion and Turbulence – they are reserved when dealing with strangers or new situations, often turning inwards or focusing on peacekeeping instead.
These personalities’ caution in the face of unfamiliar challenges can sometimes look like a lack of motivation, but this is usually just self-doubt – Constant Improvers have a strong drive, but it comes paired with a strong fear of failure. They invest a great deal of their identity in their successes, and even a minor misstep or embarrassment can be crushing.
The vigilance learned from a lifetime of ups and downs gives these personality types a knack for sensing trouble. This is a strategic wariness that can be quite useful in situations that need to balance risk and reward, whether a financial investment or a romantic opportunity. Though they can seem frustratingly over-cautious to others, Constant Improvers would rather not face calamity, so they excel at avoiding it with preventive insights.
Since they aren’t always comfortable with energetic exchanges with other people, Constant Improvers often direct their attention elsewhere, striving to master hobbies, careers, bodies of knowledge, or new means of self-expression. Their restless drive, self-doubt, and solitary mentality can combine to create impressive, beautiful results.
High-achieving and perfectionistic, Constant Improvers generally try to do their best in their endeavors, dedicating tremendous time and energy. These personalities can put so much pressure on themselves that they diminish their own impressive accomplishments by fixating on the slightest flaws or dismissing successes as luck rather than skill or dedication.
Taken too far, this perfectionism can also drive endless rumination – an unhealthy obsession with perfection will reveal flaws in the best plans, and Constant Improvers often feel forced to abandon a course of action because something doesn’t line up right. Whether working feverishly or picking at the threads of an idea though, Constant Improvers can be intense about their goals, and progress towards internal balance can lead them to amazing personal accomplishments.
Alongside their personal efforts, these personality types also care a great deal what others think of them. This can be very useful, but they can take this to a fault: fixating on others’ expectations can sour social efforts into awkwardness. Constant Improvers are easily thrown off-balance by conflict, and may communicate timidly, or not at all, for fear of hurting people’s feelings, provoking a confrontation, or looking the fool.
Sometimes it takes peer approval and active encouragement for this Strategy group to recognize their own virtues. These personalities often benefit from friends and colleagues patient enough to get to know them and who give them a chance to speak their minds. When treated considerately, these types become devoted partners and begin to reveal their kindness, insights, heartfelt support, and the complexities of their approach to the world, from sometimes (oddly specific) plans for obscure situations to starry-eyed ambitions

Take your personality test HERE!

02 February, 2017

Demam korea

Zaman sekolah dulu aku suka layan drama cina terutamanya drama kantonis. Zaman belajar aku suka layan drama jepun. Terpaling minat drama Beautiful life & With love. Zaman bujang aku banyak layan drama omputis je. Sekarang, dah masuk zaman mak-mak orang, melayan drama korea la pulak. Ini semua pengaruh kawan-kawan sepejabat. Cuma kalau heronya 'jambu' sangat, aku tak suka la, tak nampak maskulin, eheh.

Ini antara drama & program korea yang aku layan, layan di sini maksudnya drama/program yang aku follow dari mula sampai habis, which are:

Drama feeling remaja :
1. Boys over flower
2. The heirs
3. Age of youth ❤
4. Love in the moonlight

Drama percintaan orang muda/dewasa :
1. Cheese in the trap
2. Beautiful Gong Shim
3. Fated to love you ❤
4. The master's sun ❤
5. The producer
6. Emergency couple
7. Cheongdam-dong Alice
8. Personal taste
9. Stairway to heaven
10. She was pretty

Drama fantasi :
1. Moon lovers : Scarlet Heart Ryeo ❤
2. My love from the star ❤
3. W - The two worlds ❤
4. Goblin ❤
5. Legend of the blue sea ❤

Drama berciri kekeluargaan :
1. Reply 1997 ❤
2. Reply 1994 ❤
3. Reply 1988 ❤
4. Our Gab Soon 

Program realiti :
1. Running man ❤
2. Roomate ❤
3. Kpop star ❤
4. Law of the jungle

 ❤ Definitely my favourites and recommended. 

28 January, 2017

Perempuan

Perempuan
Kalau sudah cantik
Masih kekal cantik
Mampu untuk bercantik-cantik
Usahlah memandang insan lain dengan jelek

Perempuan
Kalau sudah bahagia
Masih kekal bahagia
Gembira punya keluarga sempurna
Doakan insan lain juga merasa

Perempuan
Kalau sudah kaya
Masih kekal kaya
Sudah kaya lagi berjaya
Usahlah menunjuk kamu ada segala

Perempuan 
Beruntunglah engkau dikurnia segala kelebihan
Yang menjadi dambaan setiap insan
Sekelumit kelebihan yang aku inginkan
Takkan setara dengan apa yang Allah kurniakan padamu perempuan
Tidak perlulah engkau merasa aku sebagai ancaman
Kerana aku tidak pernah berniat untuk kita bermusuhan
Demi sebuah kecantikan, kebahagiaan, kekayaan dan kejayaan
Yang Allah pinjamkan

Perempuan
Lebihnya engkau, kurangnya aku
Lebihnya aku, kurangnya engkau
Itulah dinamakan insan berkehidupan
Tiada yang sempurna, tiada yang berkekalan



27 January, 2017

Romantik katanya..


Oklah tu, suami dia nak juga keluar dari kereta & bukakan pintu. Kalau kena jenis suami yang turunkan tingkat & suruh isteri hulur tangan sendiri buka pintu kereta dari luar, berhuhu ajelah.

14 October, 2016

Insiden membeli-belah yang meninggalkan perasaan meh

1. Tengah pilih-pilih kasut cik kinting, (kasut yang dijual secara jualan murah, dilonggokkan di dalam satu tempat), maka terpandang akan satu pattern yang menarik hati, belek-belek tengok saiz, memang kena dengan saiz kaki cik kinting, maka aku pun minta dia cuba, dek kerana hendak mencuba cik kinting perlu buka dulu kasut yang dipakai sambil dibantu aku, kasut yang dah dipilih tu aku letak dekat dengan tempat kami berdiri, elok sahaja aku nak sarungkan kasut tu pada kaki cik kinting, tengok-tengok kasut tu dah diambil orang lain dengan selamba. Siap bagitahu itulah saiz yang dia cari dan bertanyakan kaunter untuk membayar. Kita ni dah susah-payah memilih, membelek nak cari pattern dan saiz diingini, dia senang-senang  aje 'cilok'. Bertuah badan kan?

2. Setiap minggu, di pejabat aku akan ada jualan. Aku bercadang nak cari barut bayi untuk diberi kepada kawan aku yang bakal melahirkan.  Kebetulan, ada satu gerai ni ada jual barut bayi. Aku pun bertanyakan harganya dan mula memilih. Konon nak cari corak yang comel-comel lah. Mana barut yang aku berkenan, aku dah susun, asingkan dan letak di bahagian tepi lalu terus memilih lagi. Tiba-tiba datang seorang wanita terus membelek barut yang aku dah asingkan tadi sambil memuji coraknya yang comel. Dia ambil dan bayar. Tinggallah aku terkebil-kebil. Sabar Sabariah ajelah.

3. Aku berdiri menunggu giliran untuk diambil order di sebuah gerai menjual makanan. Bila si penjual sudah selesai berurusan dengan pelanggan di hadapan aku, tiba-tiba ada suara dari barisan belakang tiba-tiba order, "Saya hendak popiah 2 bungkus ye!". Sangat meneladani konsep siapa cepat dia dapat kononnya. Mujurlah si peniaga mengambil order berdasarkan barisan dan meminta beliau menunggu giliran. Lain kali mohon jangan salah guna konsep siapa cepat dia dapat tu ye kak! Pfftt!