18 November, 2009

Karangan bersiri dari adik Sabahan - Terima kasih datuk

Tiada niat ingin mempersendakan sesiapa. Sekadar ingin berkongsi. Kan sharing is caring peeps! *smile* Sila klik pada gambar untuk penglihatan yang lebih jelas. 'Enjoice' reading :-)










Saya jumpa siri karangan ini di dalam photo album yang dikongsi dari kawan kepada kawan saya. Pada pendapat saya, adalah comel seorang cucu mengarang cerita tentang datuknya sehingga 3 siri. Gaya bahasanya sangat bersahaja, sangat jelas mencerminkan ketelusan si cucu itu bercerita. Dan sangat kelakar juga.
Akan tetapi saya rasakan si cucu ini memerlukan bimbingan intensif untuk meningkatkan kebolehannya menghasilkan sebuah karangan yang baik. Budak-budak kan boleh dilentur. Saya suspect respect pada para guru yang mempunyai murid sebegini kerana untuk membentuk dan membimbing murid sebegini memerlukan kesabaran yang tinggi.

Teringat pada kisah adik saya sewaktu dia darjah 2. Dia eja perkataan ikut cara dia menyebutnya. Sampai sekarang saya tak lupa dia eja 'PAKAIAN' sebagai 'PAKAYAN'..hahahah! Apa-apapun saya harap adik Sabahan ini tidak putus asa untuk terus mengarang ye.

Noktah.

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)