05 December, 2009

Caca marba

Sabtu minggu pertama bulan Disember. Sabtu yang sejuk & mendung hingga saya adalah dipaksa-paksa untuk bangun tidur. Berat sungguh hendak meninggalkan toto nan kepam. Hahah. Toto adalah alas tidur rasmi sejak kehadiran si kinting. Katil yang tersedia tidak mampu untuk menampung 'kebuasan' kami anak beranak waktu beradu.

Agenda dalam kepala untuk hari ini adalah hendak melepap sampai lebam selepas En.F pergi kerja nanti. Murni sungguh niat di hati..huhu. Tetapi adalah lebih murni apabila menyediakan sarapan dan hidangan makan tengahari untuk mengenyangkan perut anak dan suami. Santapan sarapan hari ini adalah cekodok bawang + ikan bilis + kentang bersama necafe panas manakala hidangan tengahari adalah seperti dibawah.

Asam pedas ikan pari + terung masak cili + singgang(untuk si kinting) + telur dadar



Ini pula adalah sup tulang hasil daripada pemberian sempena majlis korban di pejabat En.F. Inipun ada lagi balance daging dalam freezer walaupun dah bagi separuh pada family saya. Mungkin esok boleh habiskan balance daging tu untuk buat daging masak kicap, daging kurma atau daging goreng kunyit ker kan? Saya agak 'kureng' dengan daging masak kari atau rendang.

Masa nak hidangkan makan tengahari tadi, saya teringat akan acuan nasi yang saya beli dari Mummy Lana(one of my PCM's fren). Nasi tersebut sangat comel. Cuma isi dan padatkan nasi ke dalam acuan then keluarkan. Terus teringat akan style orang korea & jepun yang suka deco & bentukkan makanan sekiut mungkin supaya lebih menyelerakan dan menyentuh hati untuk dimakan...hihi. Btw,inilah acuannyer.



Saya beli juga acuan telor berbentuk bunny & bear. Comel tau..tapi belum punya kesempatan untuk diaplikasikan. Cara untuk bentukkan telor sebegitu rupa adalah dengan mengupas telur yang direbus ketika masih panas-panas dan cepat-cepat masukkannya ke dalam acuan ini. Tutup dan rendamkan ia ke dalam air selama 10 minit. Siap. Boleh feeling makan telur seolah makan kepala bunny..bwhahahaha...ini sungguh tak kiut okeh. Abaikan. Abaikan.

Oleh kerana aktiviti melepap adalah tidak dinamik(tetibe),saya mengambil keputusan untuk mengikut emak saya pergi melawat sepupu saya yang warded di Hospital Universiti. Terdapat cyst dibahagian luar rahimnya. Cyst tersebut menyebabkan sepupu saya berasa tidak selesa dan sakit di bahagian peranakan hingga muntah-muntah. Berita berkenaan telah disampaikan oleh si kakaknya. Kewujudan cyst tersebut disedari ketika dia membuat prenatal check-up. Pada mulanya doctor suspect dia pregnant anak kembar, but then after couples of check-up & scan barulah doktor boleh verify yang sebenarnya itu adalah cyst. Since sepupu saya tengah preggy, cyst itu membesar lebih cepat kerana tindakbalas hormon yang berlaku. By hook or by crook, an operation must be perform on her before the cyst may harm her & her baby. Anyway,doktor juga memaklumkan bahawa terdapat risiko untuk si ibu mengalami keguguran sekiranya kandungan pesakit berusia kurang dari 14 minggu dan tidak dapat bertahan dengan tindakbalas ubat bius yang diberi. Sepupu saya pula sudah masuk 20 minggu, dan hopefully semuanya berjalan lancar & both mommy and baby will be safe. Banyak kes sebegitu telah berjaya dilaksanakan. Doa-doakan semuanya baik-baik sahaja kerana pembedahan akan dijalankan selepas sepupu saya itu menjalani MRI Isnin ini. Amin.

Click here for more info about ovarian cyst.

Sebelum noktah, si kinting adalah harus interframe juga.

Bergaya dengan swimming suit yang dah berzaman dibeli oleh auntienya tetapi baru sekarang muat dipakai. Fitting adalah perlu dilakukan sebelum bermain air di GampangGambang Waterpark Ahad nanti.

4 comments:

  1. kak nina bolehkah saya mendapatkan 1 acuan bentuk2 nasi itu.. sungguh menarik bentuknya...bape rege dia ek??

    ReplyDelete
  2. adoi la ayat ko melah... :)) Acuan tu namanya bento. Boleh beli online dari kawan akak..rege satu RM 9.90 kalo tak silap lah.

    ReplyDelete
  3. kakak panjang nanti da siap wat pakai acu tue tunjukla nk tgk :D

    ReplyDelete
  4. okeh anna...nanti akak try pakai acuan telor tu plak..

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)