22 January, 2010

Dari zoo aku ke Kedah, Perlis dan merindu

"Let's go to the zoo
There's a lots of things to do
And the food there is finger licking good
There's elephants, monkeys...lalalalala"
(kalau ada yang ingat lagu ni, silalah sambung sendiri)

Lama dah tak dengar jingle nih. Dulu-dulu  famouslah sebab jadi iklan kesukaan kanak-kanak  seMalaysia. Rasa macam best aje makan ayam goreng sambil tengok harimau, gajah, zirafah semua. Tapi aku tak merasa pun cenggitu. Feeling-feeling sendiri aje. Last weekend, Pakcik Harun bawak cucu-cucunya jenjalan ke Zoo Negara. Kiranya itu kali ke-2 aku jejakkan kaki ke sana. 1st time adalah waktu aku kekecik. Dulu-dulu Pakcik Harun selalu bawak kami adik-beradik pergi tengok binatang kat Taman Teruntum aje.

Kami sampai ke sana lebih kurang pukul 11 am. Si kinting dah tak menyempat-nyempat nak masuk. Puas jugak la nak pujuk dia suruh tunggu atuk dia belikan tiket dulu. Kami tawaf satu zoo jalan kaki aje. Jenuhlah Pakcik Harun mendukung anak aku sebab si kinting tu enggan berjalan. Bebudak cenggitu lah. Masa baru dapat kaki, kemain lagi nak berjalan. Bila dah boleh berjalan, nak berdukung pulak. Bukannya ringan. Dekat 15kg anak aku tu. Bermandi peluh la Pakcik Harun hari tu. Dah tu, si kinting nak atuknya aje yang dukung dia. Orang lain dia tak berkenan. Huh..demand. Demand.

Waktu kami lalu depan kandang kambing, anak aku ni buat mimik muka cam busuk sambil kibas-kibas tangan kat hidung. Student praktikal yang tengah handle kambing tu tergelak tengok gelagat dia. Lepas tu, kami tengok badak air pulak. Bila dia tengok badak tu berendam anak-beranak kat dalam kolam, dia request nak mandi pulak. Siap nak bukak baju sambil cakap " Nak andi..nak andi".   Masa tengok flamingo pun macam tu. Kiranya pantang tengok tempat ada airlah, sibuk request nak mandi. Gamaknya dia ingat kami ni bawak dia ke waterpark kot. Tapi bila aku bawak dia salin baju & pampers kat tandas, takde pulak dia heboh nak mandi. Ye le kan, mandi pakai air paip..kat rumah pun boleh. Lepas tu, sibuk nak main tangga sekangkang kera kat situ. Atuk dia la rajin benor melayan si cucu  turun naik tangga. Tangga kat umah takde pulak dia heran nak turun naik. Elok juga cenggitu, takde le aku laki bini risau dia main tangga. Well, tu ajelah benda-benda yang menarik minat si kinting waktu kat zoo. Dia takdelah excited sangat tengok binatang-binatang tu semua.  Dia minat tengok burung je. Tapi dia tak sebut burung atau bird tapi ayam. Burung enggang dia panggil ayam. Burung kakak tua dia panggil ayam. Burung merak pun dia panggil ayam. Yelah nak oi, banyaklah kamu punya ayam. Time kat sana, anak aku lagi beria nak makan.  Tak berhenti la dia mengunyah. Makan itu, minum ini. Mujur Makcik Juli siapkan bekal. Sampai adik aku cakap, "Anak engkau ni elok masuk rancangan jalan-jalan cari makan je". Hahaha..tu la pasal. Okey la tu dari dia jalan-jalan cari pasal.

Sebelum balik, sempat la kitaorang tengok animal show. Makcik Juli la yang beria benar nak tengok. Huhu. Katanya alang-alang dah datang, tengok je la.  Sebenarnya memasing memang dah penat berjalan, aku pun dah fikir nak balik je sebab nak ngemas untuk outstation ke Kedah & Perlis keesokkan harinya. Tapi sebab trip to the zoo adalah ditaja oleh Pakcik Harun, maka aku ikutkan sajalah. Pakcik Harun pulak ikutkan saja request isterinya sebab bukan selalu dia bawak mak aku tu jenjalan. Heheh. Lebih kurang pukul 4.30 petang barulah kami beredar dari situ. Time ni si kinting dah pengsan, melopong tido. Maka jadi sebab la untuk Makcik Juli & Pakcik Harun suggest aku tinggalkan terus si kinting kat Kajang since esoknya aku dah nak outstation. Aku follow saja sebab memikirkan tak mahu terkocoh-kocoh dari Putrajaya nak ke Kajang then patah balik ke Putrajaya semula.

So si kinting bermalamlah kat Kajang sampai hari Rabu. Actually hari Rabu malam aku dah balik sini.  Kalau ikutkan hati memang nak ambil terus si kinting. Tapi dalam pada tu, berkira-kira juga..takut Tasnim tak mahu ikut balik, al-maklum la 3,4 hari dah dia tidur ngan nenek/atuknya. Karang kalau budak kecik tu menangis takmo balik, confirm la atuk/neneknya susah nak lepas. Aku le pulak nanti rasa tak best time dorang usha aku paksa anak sendiri balik. Hahaha. So tahan rindu dalam hati ajelah dulu. Bagi chance kat nenek/atuknya spare time lagi ngan si kinting. Mujurlah semalam, time aku amik dia and ajak balik, dia OK. Waktu aku masuk tu memula dia buat tak tau jugak, tapi bila dia dah noticed, dia jerit la.."Ibu.....ibu..." sambil lari & depangkan tangan. Nak nangis pulak aku time tu. Tapi elok jek lagi setapak dia nak sampai kat aku, dia corner tempat lain. Hahahaha. Auta sungguh la si kinting ni. Pandai kamu nyakat ibu ye. Apapun, rinduku padamu terlerai sudah.

Gambar adalah tiada kerana aku malas bawak kamera. Tumpang bergambar guna kamera adik je. Minah tu pulak tak upload lagi masuk FB. Tak dapat la nak mencilok sekeping dua.

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)