27 April, 2010

Aduh, sakit kepala!

Migraine itu normal tapi menyiksakan, bukan?

Sebab-sebab terjadinya migraine:
Ia berlaku bila saluran darah mengembang dan mengecut dengan cepat. Migrain juga dikaitkan dengan proses pembengkakan (inflammasi). Akan tetapi tiada teori yang jelas kenapa ia berlaku sedemikian.

Faktor - faktor penyebab migraine:
1. Keturun - Saluran darah individu tertentu tidak begitu sensitif kepada kesan-kesan penyejukan (effect of cooling). Membran platlet pula tidak mampu mengekalkan serotonin dengan efektif (serotonin adalah bahan kimia dalaman yang boleh mengecutkan saluran darah). Ok, ini aku copy & paste aje. Belum lagi la aku nak elaborate fakta sains macam doktor.

2.  Pemakanan - Makan tak tentu masa (Erm, selalu aku missed part makan pagi je..oo je, sedangkan sarapan itu adalah meal yang terpenting bukan?). Makan makanan yang mengandungi MSG (no more Ajinomoto? Cukup Rasa?). Minum minuman berkafein (sesekali teringin ku telan jua, kalau nasib tak baik memang berdenyut la kepala), coklat (owh, my favourite  +__+), kekacang, daging yang mengandungi nitrate seperti sosej, alkohol (aku pernah pakai minyak wangi beralkohol aje..minum minyak wangi beralkohol dan seangkatan dengannya belum lagi  dan insya Allah tidak akanlah :P) & aspartame (confirm aku tak tau apa kebendanya ni, korang nak tahu sila Google).

3. Hormon - Paras estrogen yang tidak menentu dikaitkan dengan kejadian migraine. Itulah sebabnya kaum wanita lebih ramai, mudah dan kerap terkena migraine.
4. Cara hidup - Kurang tidur atau terlebih tidur (kurang tidur itu memang, zaman terlebih tidur pulak dah lama berlalu). Pengambilan ubat yang boleh menyebabkan saluran darah mengembang. Tekanan emosi & fizikal.

5. Lain-lain -  Perubahan cuaca (bila berpanas confirm naik ke kepala), bunyi bising (ini aku boleh tolerate lagi), bau-bauan yang kuat (terlebih spray perfume kesukaan pun boleh memeningkan kepala, aku ingatkan aku alahan 'ada isi' ke apa), menonton tv, memandang skrin komputer dengan lama atau membaca.

Simptom-simptom migraine:
1. Sakit kepala yang berdenyut-denyut, lazimnya hanya berlaku pada sebelah kepala sahaja. Aku selalu kena kat sebelah kanan, kadang kadang dah kurang sakit yang sebelah kanan..berjangkit pulak ke sebelah kiri. Lebih teruk bila melarat ke bahagian belakang kepala & tengkuk. Ades.
2. Rasa mual, kadang-kadang muntah.
3. Sensitif pada cahaya yang terlalu terang dan bunyi bising.

Cara mengurangkan serangan migraine:
1. Of course lah makan ubat, jangan  makan sembarangan ubat pulak.
2. Dapatkan rehat yang cukup. Tidurlah paling afdal. Heheh!
3. Letakkan ais atau kain sejuk di kepala.
4. Minum air dengan banyak (if muntah-muntah).

Info : Credit to Rara & Salindah.

Arghh...sakit kepala datang kembali. +_______+ Tak suka, tak suka! :-(

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)