11 April, 2010

Hujung minggu bersama En. Sabtu & Mr. Ahad

Sebenarnya hujung minggu adalah dihabiskan bersama keluarga kecil 'saiya'. Bukan 'super saiya' dalam majalah komik Dragon Ball ada tujuh biji kesemuanya itu yek, ini adalah saya yang di'indonesia'kan. Faham sudah? Kalau tak faham pun sudah. Adapun telah menerima kedatangan adik ipar pada hari Sabtunya maka aku memasak agak beria-ia. Pagi dan tengahari aku & si kinting makan seadanya sahaja kerana si ibu malas nak masak (cuma rajin nak makan). Minum petang kami menjamu pisang goreng yang dibeli oleh si adik ipar dan aku buat cendawan goreng celup tepung  yang ranggup la sangat . Terasa teringin sebab tak puas makan cendawan goreng yang dibeli oleh officemate tempoh hari. Yelah, dah dia yang beli..jadi bila dipelawa makan kena ingat orang lain juga. Tapinya terlupa beli tepung kentaki, maka bancuh tepung ikut citarasa sendiri ajelah. Itupun kalau diikutkan bahan tak cukup korum sebab takde tepung beras. Jadi jugak. Orang lain tak makan sangat, tukang buat ni je yang pulun beria. Puas hati aku dapat makan cendawan goreng. Nyum..nyum. Haa nak speku aku ngandung la tue..xpe..xpe, aku aminkan. Heheh.

 Enak di makan bersama sos cili atau sambal kicap :-)

Kerana hati senang dapat makan makanan idaman, maka terus gigih menyediakan makan malam pula. Flora & fauna di dalam esbok haruskan di'clear'kan demi mengelakkan pembaziran bagi orang macam aku yang rajin membeli tapi tak berapa rajin nak memasak ini. Maka terhasillah cencaru bakar sumbat sambal, air asam belacan-free, ayam crispy Ayamas masak masam manis & kailan tumis ayer bersos tiram. Huh, nama resepi bukan main 'vogue' even tumis air  pakai sos tiram pun nak bagitahu. Biasalah, buat apa-apa pun mesti ada gaya..bak kata pepatah biar papa asal bergaya. Hoh?! Macam tak relevan aje. Takpelah janji perkataan gaya itu ada, ok kan aje. Ok. Ok.

 Konon nak buat kailan ikan masin, tapi terjadi kailan tumis air. Elok jugak tersasul memasak cenggini, kurang sikit risiko nak dapat darah tinggi.

Disebabkan tiada pemanggang, aku bakar dalam oven sahaja. It turns out to be more juicy gitew, cuma ikannya kurang fresh sikit.

Nampak macam sambal kicap cair instead of air asam kan? Don't judge a book by its cover..ahahah!

Pertama kali guna ayam goreng crispy.
Hari Ahad, dari sarapan pagi sampai ke makan tengahari adalah main order dan tunjuk saja. Malam pula, kami sekeluarga makan roti sahaja kerana tetamu sudah undur diri. Habis cerita.

Eh belum habis lagi. Kalau diikutkan perancangan, aku mahu melawat sepupu aku yang baru melahirkan tapi ianya terpaksa ditunda kerana hari ni bermula tengahari tadi perut aku sekejap-sekejap memulas, aku pun sekejap-sekejap menjadi tetamu tandas. Ini mesti penangan Bio-flush. Memang dia 'flush' sungguh isi perut aku.Ini pun pulasan dalam perut belum reda. Tengah fikir sama ada nak makan lagi untuk dos malam ke idak. Kalau ubat tu bertindak cepat, mahu malam ini tak tidur lena. Kalau ubat tu bertindak lambat, mahu jammed pintu keluar (direct ke toilet) office aku. Kalau tak makan, perut tak meragam tapi aku kena maafkan babat-babat yang ada. Isk..sungguh dipersimpangan dilema.

Oklah, let me alone with the dilemma. Cerita sudah habis. Confirm. Till then, tata!

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)