16 May, 2010

Pen merah, pen biru..Selamat Hari Guru!

Masa sekolah rendah, aku pernah bercita-cita nak jadi cikgu. Rasa seronok aje tengok cikgu mengajar. Tapi biasalah budak-budak, tahun ni fikir nak jadi itu..tahun depan fikir nak jadi ini. Lagipun aku fikir, jadi cikgu kena banyak sabar..aku rasa aku seorang yang kurang sabar. Bila dah kurang sabar, mesti aku jadi garang. Bila dah garang mesti ramai murid tak sukakan aku. So bila dah masuk sekolah menengah, cita-cita tu jadi upgrade sikit, nak jadi pensyarah. Tapi nan hado, takde maknanya. Aku yang kena syarah ada ler. Setakat jadi tutor tu adalah, ngajar subjek Maths untuk students pra kolej aku dulu..itupun aku sempat mengajar untuk 1 jam aje. Akakakak..bajet citer jadi tutor macam ye-ye aje. Saja la aku propa sikit bai. Sebenarnya, aku pun dah lupa kenapa pengalaman aku mengajar hanyalah seciput itu, hurms..mungkin atas sebab pengurusan & pentadbiran kot, so semua kelas tambahan kena cancelled. Gamaknyer lah. Ntah-ntah bebudak pra tu ngadu aku ngajar tak best dak? Hahahahaha hampesh!

Ironiknya, sekarang ni kalau pergi mana-mana mesti orang ingat aku cikgu. Paling tak boleh blah, bila ada orang panggil aku Ustazah. Tersedak aku mendengarnya. Tang manalah yang ustazahnya weh. Jauh panggang dari api. Ustazah takde ye, 'Ustajah' ada. Tapi sekarang dengan profesyen semasa aku, sesekali memang terasa macam jadi cikgu, ajar orang Pejabat Tanah pakai sistem. Jadilah kan.

Apapun, untuk para pendidik a.k.a cikgu a.k.a guru walau siapa pun kamu - guru driving school, guru tadika, guru sandaran, guru ganti, guru kecik, guru besar, guru tuisyen hatta mahaguru berbanggalah dengan tugas yang kamu pikul. Bak kata kawan aku yang juga seorang guru, "Jadilah guru yang kehadirannya ditunggu." Memetik juga kata-kata dari sang Anon ~ "Leading a child to learning's treasures, gives a teacher untold pleasure."

CIKGU
C : cantik budinya
I : inovatif praktisnya
K : kreatif mindanya
G : garang semangatnya
U : unggul ilmunya
Dapat BUNGA? Tanda tugas guru mengharum dunia
Dapat PEN? Tanda guru bijak melakar kata
Dapat PEMADAM? Tanda guru sentiasa membetulkan kesilapan muridnya
Dapat MESEJ? Tanda guru sentiasa di ingatan

SELAMAT HARI GURU!!

2 comments:

  1. nak buat jugak lah post pasal hari guru!

    ReplyDelete
  2. Eii budak ni, macam-macam hal. Eh, ko ni budak ke bapak budak eh? Hahahah!

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)