08 July, 2010

My Heavenly Hometown II

Kalau diikutkan perancangan di dalam kepala, lokasi-lokasi wajib kunjung memang sudah ada senarainya. Akan tetapi, disebabkan trip kali ini adalah trip kerja maka tidaklah aku berangan tinggi untuk berada di lokasi-lokasi yang diingini. Hajat yang tertunai adalah menikmati makanan laut di restoran Ana Ikan Bakar, Tanjung Lumpur, window-shopping di Teluk Chempedak & berfotografi di pantai Cherating. Oklah tu. Nak jenjalan lebih-lebih kena buat trip sendiri la nanti.

Restoran Ana Ikan Bakar - tempat kegemaran aku dulu, kini dan selamanya untuk menikmati ikan pari bakar + petai, ikan siakap/kerapu 3 rasa & udang/sotong celup tepung. Nyum..nyum.Gulps! Kecur liur aku. Kalaupun aku makan makanan seafood di restoran lain, kepuasan adalah lebih apabila makan di Ana Ikan Bakar. Kalau dulu hanya ada satu restoran Ana Ikan Bakar, kini sudah ada 3. Semuanya di Tanjung Lumpur. Cuma untuk kali ini aku dapati sotong celup tepung  adalah 'kureng' sebab tepungnya serap minyak sangat. Terlalu rapuh & nipis. Takde rasa. Sedikit keciwa adinda. Dimaafkan sebab licin dikerjakan. Keh keh.

Teluk Chempedak - tempat ini memang telah sedia popular sedari aku berlari-larian di pantainya dengan hanya memakai sepentot. Ehems..itu cerita waktu umur aku 6,7 tahun ye. Kalau waktu sekarang aku berlari-larian kat TC macam itu, harus jadi malapetaka. Agagaga. Ini pantai popular tapi bahaya. Kalau tiba waktu tengkujuh atau air pasang, jangan berani-berani nak berenang ria. Bentuk pantainya yang landai sangatlah berisiko untuk menyebabkan kita lemas di laut nan masin (manalah ada laut nan manis pulak kan? :P)  Mintak simpang lah ye.  Tapi janganlah takut sampai tak sanggup nak jejakkan kaki ke sini. Yang aku cerita tu cerita momok aje. Actually, it is a nice place. Pemandangan laut yang luas terbentang. Bayu nan lembut. Ombak menghempas pantai. Selain itu, ada Teluk Tongkang, ada hutan lipur, ada Hotel Hyatt. *tetiba*  Akeke. Disebabkan aku berkunjung di sini waktu malam, maka tak dapatlah aku menghadap pantai memandang laut mendengar ombak. Lebih afdhal menemani my bos cuci mata di gerai-gerai jualan. Aku tengok kebanyakkan adik-adik yang menjadi jurujual di situ, makan tidur di situ juga. Gerai-gerai yang mereka jaga dilengkapi dengan sebuah bilik kecil sementara. Sudahlah masing-masing muda remaja, dibiar pula tanpa pengawasan keluarga atau orang dewasa. (+_____+) Haih.




Pantai Cherating - di sini, aku hanya kepingin untuk pergi ke Bulan. Ini bukan bulan di angkasa daa. Ini bulan yang dekat saja. Tempatnya adalah bersebelahan Hotel Legend. Waktu malam, kalau bulan terang..bayangan bulan boleh dilihat di hamparan laut. Cantik gilos.  Sebab itulah lokasi itu dinamakan Bulan. Sangat nyaman dapat makan mengadap pantai melihat bulan. Oh, di situ ada restoran..err, dah lupa nama dia. Ada chalet juga. Dan kebetulan pula encik driver jabatan memang teringin hendak sampai ke Cherating maka aku tunjukkan jalan ke sana. Memang bawa dia betul-betul kat 'main' Cherating dan kemudian beralih ke Bulan. Setelah rakamkan foto dia sepuas hatinya, aku..dia & my bos bergerak pulang. Eh, wajib nyatakan kami keluar bertiga ye sebab manalah tahu kalau ada hamba Allah nak fikir aku keluar berdua-duaan. Apapun, aku puas kerana dapat menyapa ombak.




Sekian cerita liburan dan darmawisata aku.
Seterusnya adalah iklan tanpa tajaan :-)



Klip rambut comel hasil kerja tangan kawan seangkatan. I likee! Ada 2 sebenarnya tapi aku tayang 1 dulu. Dia juga sempat buatkan 3 purse comel untuk anak-anak my bos. Boleh klik link yang diberi untuk tatapan lanjut :-) Manalah tahu kalau ada yang berkenan di hati. Harga adalah berpatutan.

2 comments:

  1. hehehhe... comeynyer tasnim pkai cliphair tu...

    ReplyDelete
  2. ima, tengoklah siapa yang buatkan ye dok? tasnim kemain posing lagi depan cermin lepas pakai hair clip tu. TQVM yek.

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)