23 August, 2010

Dua raksasa kecil yang tumpas

Hari ni aku ambil cuti, jadi babysitter terjun sebab mak aku postpond kepulangan dia dari kampung (Kuantan & Dungun). Dia postpond balik pun sebab cuaca semalam kurang mengizinkan untuk bapak aku yang rabun tu drive memalam.

Baru kena jaga 2 orang kanak-kanak riang tapi suara aku naik macam kena jaga anak 12 orang. Haih. Banyak-banyak sabar ye cik Nina, anggap ini latihan nak tambah ahli keluarga. 

Berpura-pura 'behave' di depan kamera. Sorang buat-buat khusyuk tonton TV, sorang lagi tersengih-sengih innocent.

Masing-masing buat hal sendiri. Si bibik (aku la tue :P) hanya memerhati dari jauh. Budak yang main pintu tu, kalau lepa (bukan lepa macam lepa simen atau lepa butter pada roti ye! tapi lepa a.k.a lupa..saja pakai term mak aku) sikit je, mau selamba dipanjat grill tu. Kelihatan juga basikal arnab & ayam yang tonggang terbalik setelah dikerjakan. 

Itu adalah gambar sewaktu keadaan terkawal..gambar sewaktu mainan bersepahan, perebutan basikal, bertumbuk, bertolak-tolakan, beramas-ramasan, turun-naik tangga tak kuasa aku nak ambil. Dek kerana masing-masing tak boleh berdekat, mesti ada salah seorang yang akan melalak..maka aku pun bertukar menjadi lebih garang daripada biasa. Kuranglah sikit lorat mereka. Tapi onar dibuat jugak (contohnya, masukkan toys dalam lubang speaker or conteng muka), cuma bila aku 'sound' ala-ala Nanny McPhee..sekali je dorang dah dengar kata. Memang tak bagi 'can' dorang nak manja-manja. 
Gamaknya, disebabkan sikap aku yang tetiba over garang itu..si kinting tiba-tiba mengeluh.."mana auntie ni.." sambil pandang ke luar..alahai, kesian pulak aku mendengarnya, huhu. So aku kena cool down sikitlah nampaknya.

Tadi aku bagi dorang mandi lama-lama, then lepas pakaikan baju..aku buatkan susu sorang satu dan akhirnya masing-masing tumpas terlena. Pheww~!!



Kalau dorang tidur lama sikit, boleh la aku on projek nak buat soto dengan fokus untuk juadah berbuka. Kalau tak, petang ni aku bersilat bagai nak rak la gayanya. Kiranya berjaya, picca akan menyusul kemudian.

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)