05 August, 2010

Kemaruk ketam & no more 'uting'

Walaupun aku ini adalah penghidap sinus yang kuat, makanan laut seperti ketam tetap menjadi pojaaaan hatiku. Minggu ini memang melantak-lantaklah makan ketam. Bermula dengan ...
 ... sup ketam
Selalu aku prefer ketam masak lemak cili api atau ketam bercili, jadi kalau beli ketam memang pulun masak antara dua menu tu. Tapi tekak tiba-tiba teringin pula nak merasa sup ketam since dah lama bebenor tak merasa sup ketam. Ye ler, balik-balik sup ayam, sup daging, sup ekor, sup tulang, sup ikan so bila dapat makan sup ketam memang masyuk walaupun ketam yang aku beli kat Tesco tak berapa fresh, manisnya dah kureng tapi kepingin punya pasal..ku lantak jua bersama-sama ..
... sambal belacan, ulam timun & telur dada dadar. Sempoi tapi manyak syiok woo.

Di ikuti dengan ..
... all time favourite, ketam bercili dan dikawankan dengan juadah rasmi orang Melaka ...

... asam pedas ikan merah dan ...

... tempe goreng & sup ikan untuk si kinting.

Dan sekiranya fasa kemaruk ketam belum berakhir, mungkin akan disusuli pula dengan ketam masak lemak cili api tapi hari tu dah sempat rasa kat rumah mak aku. Mungkin lah kan. Haii..hidung aku ni dah mula merenyam-renyam kegatalan. Dah merah macam badut aku gonyoh. Sampaikan mata pun dah naik gatal-gatal. Huhu. Padanlah dengan muka sebab malas berpantang kan? Ala, macamlah aku seorang yang langgar pantang bila tiba bab-bab makan ni..engkau orang pun sama kan?

--- \(*o*)/ ---

"Oyan, emm tidappp!"
Anak aku si hantu durian. Semenjak dua menjak musim durian ni, secara automatik si kinting menjadi peminat durian tegar. Pantang nampak mesti mintak sampaikan si atuk & nenek pergi mana-mana kalau ada gerai durian mesti singgah semata-mata nak beli untuk si cucu. Siap simpankan stok kot-kot si cucu mintak sampaikan kami semua tak boleh nak balun habis-habisan..hahah! Kalau nak diikutkan, si kinting bukan makan banyak pun..paling banyak dua ulas..selalunya seulas je tapi aku risau jugak kalau hari-hari dia tala durian, kot nanti dia demam sebab panas badan ker..kot tahap kolesterol dia naik ker,  apa ker.. lagipun zaman sekarang ni apa-apa penyakit nak jadi dah tak kira umur, nak-nak dia jenis yang suka makan makanan manis pulak tu. Dah la mak aku yang ada kencing manis tu pun kemain lagi kalau makan durian, tak hingat donia dia..kami sound pon dia buat 'derk' sajork..hurms, jangan tumbang terkedang sok sudah la Makcik Juli oits! Btw, durian yang dijamah seperti di dalam gambar adalah pemberian officemate aku, memang marvellous. Tapi kami 3 beranak makan sebiji, ada balance 2 biji lagi..koho-koho lah dulu :-)

Oh ye, seminggu dua ini si kinting sudah berjaya dipisahkan dengan puting. Yeay!! Masa baru-baru nak latih dia tak berputing, malam-malam aku akan sumbat juga since dia takmau lena bila aku tepuk-tepuk dia tapi pepagi sebelum dia bangun, aku akan ambik puting tu dan simpan. Tapi lama-lama, sebelum tidur dia akan mintak susu untuk lenakan mata dia, then tetengah malam pun kalau dia merengek ke apa..aku cuma perlu tepuk-tepuk or suakan susu. Anyway, nenek si kinting pun banyak membantu untuk menjayakan misi ini. Sekarang kami dalam misi toilet training pulak. Ada masa dia cakap dia nak shi-shi, ada masa aku kena tanya then bawak dia ke toilet utk shi-shi & ada masa tau-tau dah meleleh je..tu yang haru tu cuma untuk poo-poo, dia still nak poo-poo dalam diaper. Chaiyook A'anim!!

Nota hati Hati jadi cair bila si kinting cakap "Tayang ibu cangat" & aku akan balas, "Sayang Tasnim sangat juga" lalu kami berpelukkan kuat-kuat. Sweet of you, my baby.

2 comments:

  1. so sweetnyaaa..... Danish tayang tasnim jugaaaaaaa :)) huk huk huk (boleh ka mak :)) hak hak hak)

    ReplyDelete
  2. akekekeke...sekarang tasnim dah pandai nak cayang sayang sangat kat semua orang..so boleh la :))

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)