14 August, 2010

Pesalah trafik

Ok. Aku mengaku aku ada tunggakan saman trafik yang belum dijelaskan. Aku dah semak dekat MyEG. 2 saman sebab memandu melebih had laju & 1 saman kerana menganggu lalu lintas. Kesemuanya berjumlah RM330. Tapi aku musykil bila masanya aku menganggu lalu lintas ni? Aku parking kat tempat yang  tak sepatutnya ker? Aku parking sampai menghalang kenderaan lain ker? Or sebab aku masuk petak kuning? Tahun lepas pulak tu kena. Aku rasa aku dah cukup aware bab-bab parking & petak kuning ni, tapi yelah..dah nak kena. Mungkin aku tak perasan aku dah buat kesalahan tu. Yang bab speeding tu memang aku aware lah. Ini kes memandu seorang diri di lebuh raya yang lengang, jadinya ikut sedap je menekan minyak. So now sudah dapat surat cinta. Kalau dulu bercinta nak settlekan, sekarang tak boleh nak lengahkan lagi, nanti kena pangkah muka black list..naya je (plus padan muka! :P)

Langkah yang kerajaan buat ini juga adalah seiring dengan pelaksanaan pemasangan CCTV di sekitar Putrajaya (aku tulis macam tu sebab aku dok kat sini ye). So sekarang ni, pengguna jalan raya tak boleh dah nak sewenang-wenang melanggar peraturan trafik. Dulu waktu jalan-jalan kat sini lengang  (for certain area), lampu trafik banyak lagi yang tak berfungsi..kalau berfungsi pun memang lip-lap-lip warna kuning je, so memang masing-masing belasah je la nak masuk simpang ke, nak jalan terus ke, nak u-turn ker. So since dah ada CCTV ni, para pemandu tak boleh dah la nak memandu ikut suka. Kadang-kadang bukan saja nak memandu ikut suka, contoh macam aku la. Pernah secara tak sengaja aku terlanggar lampu merah sebab aku ingat lampu merah tu untuk masuk simpang, sebab waktu tu aku drive terus. Nak-nak pula time tu tengah remang-remang senja & ditambah pula dengan keadaan aku yang rabun-rabun ayam ni..so suspender lah jugak kan. So far, aku check kat MyEG tu, saman aku maintain yang dok ada tu je la..tak bertambah. Hopefully takkan bertambah la..amin, amin! Yelah, dulu-dulu boleh mintak pengurangan, boleh mintak diskaun. Tapi sekarang, kalau langgar lampu trafik..bulat-bulat RM300 kena bayar. Kalau ada 2,3 saman yang sama..mau senak perut nak membayarnya. Huhu. Ada juga member-member aku yang kata kalau nak buat pengurangan kena pergi Bukit Aman atau IPD terdekat..betul ker? Bukan tiada kompromi dah ke?

Apapun, sama-samalah kita menjadi pemandu berkhemah berhemah (chewah ayat aku).

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)