01 September, 2010

Santapan Ramadhan #2

Sebelum aku bercerita lebih lanjut, aku mempersilakan diri aku untuk menempek gambar santapan ramadhan barang sekeping dua.

Agak-agak kamu apa kebendanya juadah yang terpapar di atas? Oh ye, ampunkan kualiti gambar yang sungguh hazab itu. Aku ambil pakai kamera handphone cokia aje. Kasihan murtabak mi segera aku, rupanya tampak sangat malapetaka. Tapi alhamdulillah rasanya tidak kalah. Ok, aku sudah bilang namanya murtabak mi segera kan? Ya, itu murtabak mi segera..boleh di makan bersama kuah dalca, gulai, kari, sos, bawang jeruk atau begitu sahaja. Aku pilih untuk makan bersama bawang jeruk cubaan kali pertama..erms, kena kurangkan penggunaan cuka. Mujur lepas makan, muka tak masam mencuka. Kih kih kih.

 Ketupat sutun sotong. Dambaan pilu ku. Err..sangat didambakan kerana sudah lama teringin nak makan. Kali terakhir aku makan ia adalah tahun lepas dan untuk tahun ini, inilah kali pertamanya. Rupa sangat sengal. Sangat memilukan, tak gitu? Sekali lagi..maafkan kualiti gambar cap ayam ini. Biarlah secara fotografi rupa sotong tersebut macam kena demam kepialu, tapi rasanya enak berkrim di tekak aku. Ini  adalah ketupat sotong versi lemak masin, jangan tak tahu ketupat macam ini pun ada versi-versi juga. Lemak masin  adalah versi Terengganu & dan lemak manis adalah versi Kelantan. Yang versi lemak manis, kuahnya semacam kuah pengat/serawa gitu...which is tekak aku kurang boleh terima, cannot go..i tell u. Tapi ada je yang suka, masing-masing punya selera...so masing-masing tepuk dada. Dihidangkan bersama nasi putih, ayam goreng & sup sayur - lauk orang malas..huhu! 

3 comments:

  1. hepi bufday chem..... amboi2.. yana ingatkan telur dadar tadi..rupenye murtabak megi..lame tak makan....

    ReplyDelete
  2. armouris : thanx for the link
    yana : hahah, nampak mcm telur dadar yek, huduh betol cobaan pertama chem..nyway, mesti yana penah buat murtabak maggi sbb lama x makan...

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)