18 July, 2011

Beberapa minggu ini

2 minggu lepas : minggu akhir peperiksaan akhir semester dua ( baru dua semester dah terasa hazabnyer kau..itu baru cara-cara buat degree, belum sambung Master or PHD lagi T__T demi mengejar cita-cita dan kecerahan masa depan maka akak redhooo ajelah ). Bencana bermula selepas projek berkumpulan untuk subjek SE kami di'reject shop'kan oleh pensyarah kami yang nampak lemah-lembut-ayu-berkredibiliti-lagi-muda-remaja-gitu-tapi-bila-bercakap-giler-kaw-pedas-menusuk-kalbu-kaedahnya. Sudahlah due date project proposal + presentation hanya berbaki tidak sampai seminggu ditambah dengan nak menelaah subject HCI & IS lagi maka menggelabahlah semua ahlil kumpulan. Usai menduduki paper HCI, masing-masing gigih berkumpul untuk menyiapkan tugasan SE dan dari situlah bermulanya episod kami berjaga sehingga jam 4,5 pagi setiap hari. Dengan masing-masing ada yang kena kerja luar lah waktu tu, kena masuk office sebab ada kerja urgent, memang gigihlah masing-masing. Ada juga yang terpaksa ambil EL sebab jatuh sakit dek kerana kegigihan menyiapkan projek. Sakit-sakit pun masing-masing still berkumpul untuk siapkan projek. Aku pulak dek kerana stress, boleh melayan stimbot kat Bangi malam sebelum paper IS. Orang lain dah sibuk menelaah, aku sibuk nak me'releasekan stress' dengan acara menjamu selera. Bila perut dah kenyang, acara seterusnya tatkala kaki menjejak rumah adalah beradu. Sudahnya aku study IS secara seadaanya aje (kalau dapat result seadaanya nanti baru padan dengan muka..huhu). Usai paper IS, masing-masing gigih siapkan slide presentation pulak kerana kami hanya punya 3 jam setengah untuk mempersiapkan diri bagi presentation. Rupa paras slide adalah yang paling sempoi. Dah tak kuasa nak berinteraktif canggih manggih bagai. Aku sampai mengigil-gigil tangan nak siapkan slide sebab masa sangatlah mencemburui kami. Mujur ada ahlil group yang sudi cover. Kegabraan aku terbawa-bawa hingga ke waktu presentation (time ni la penyakit parkinson ni nak mai..bluerghh), tapi bila masuk 2nd round dah rasa ok sikit. Tapi group kami tak sempat habiskan presentation, cik puan pensyarah dah suruh stop. Time's out katanya (aku terkilan la sikit tak dapat nak present pasal white box testing..haih). Apapun, geng gagak hitam (dek kerana ahlil kumpulan aku yang pompuan semua berbaju kurung, bertudung & berblazer serba hitam) sudah buat yang terbaik.  Usai presentation, seperti terasa beban di batu jemala patik terlepas sudah. Kalau diikutkan hati, mahu sahaja keluar berjimba, tetapi disebabkan ahlil kumpulan semuanya keneneng tidak cukup tidur, makanya peluang yang ada tidak harus dilepaskan sementelah selang sehari lagi sudah mula semester baru. Alhamdulillah, markah group project + presentation kami tidaklah menghampakan cumanya markah individu adalah penantian yang mendebarkan sebab masa final hari tu banyak soalan yang aku jawab merapu..jangan sampai pensyarah aku naik hantu marking paper aku sudah lah..uhuhu.

1 minggu lepas : aku ingatkan bencana sudah berakhir, rupanya ia berlarutan. Minggu inilah semester baru bermula, semester pendek. Semester baru dengan permulaan yang seperti menseronokkan. Dapat pensyarah-pensyarah yang ceria & sporting. Harus juga berlapang dada dan bersiap siaga dengan tugasan & projek yang telah/akan diberikan. Itu aktiviti selepas waktu kerja. Aktiviti semasa waktu kerja minggu ini selain daripada menghadiri mesyuarat berkaitan kerja hakiki & mendapatkan  serta mengemaskini statistik terkini aktiviti micro lab data cleaning, adalah dipenuhi dengan taklimat, perjumpaan, latihan dan menguruskan pasukan boling wanita jabatan sempena kejohanan sukan kementerian. Ada orang kata, alah..jadi pengurus aja..apalah yang penatnya. Haah lah, tak penat. Rileks sahaja. Apalah sangat kalau setakat kena kutip duit yuran perlawanan dari pemain (walaupun terpaksa dahulukan duit sendiri - takde niat hendak berkira ye, mana yang terlebih terkurang aku dah halalkan), nak arrangekan pengangkutan, tempat latihan & perlawanan, makan minum, elaun ahli pasukan, t-shirt kontinjen..itukan perkara enteng sahaja. Setakat kena berlatih untuk kawad perbarisan dan perlu hadir untuk acara pembukaan & penutup pun perkara enteng juga. Belum lagi kena berulang alik dari rumah - the mines - upm dalam keadaan terkejar-kejar ke sana ke mari. Di tambah pula dengan kesihatan anak yang tidak mengizinkan. Si kinting terkena keracunan makanan. Actually masuk minggu ni dah 2 minggu si kinting stay dengan Makcik Juli. Minggu lepas dia stay sebab aku sibuk dengan exam & si babahnya pulak kena outstation ke Penang. Minggu ni dia stay sebab aku dah start kelas & En. F sambung trip outstation dia ke KK pulak. Mula-mula mak aku ngadu si kinting cirit-birit, so aku ingat itu cirit-birit biasa. Bila aku balik Kajang nak bermalam kat sana, si kinting dah start demam. Makcik Juli bagitau dia dah bagi ubat demam yang aku bekalkan. Mujur juga demam dia tak tinggi, still dalam kawalan. Masuk hari kedua aku bermalam kat sana, si kinting start muntah-muntah. Ayah aku dah panik semacam (since dia yang tidur dengan si kinting, aku takde can der nak bercuddle-cuddle ngan anak aku kat sana weh), dia risau tengok si kinting asal minum susu aje muntah so dia minta aku bawakan si kinting ke klinik. Masa ni aku dah suspek si kinting bukan demam tapi dia keracunan makanan @ rotavirus. Si nenek & atuknya mati-mati ingat cucundanya demam panas. Tapi memang itu salah satu simptom untuk kes keracunan makanan pun. Masa tu, keadaan si kinting memang lemah tapi dia still nak meronta-ronta time aku nak bawa dia pergi klinik. Bila si nenek tengok cucundanya dah menangis meronta-ronta cenggitu mula la dia sibuk nak suoh si atuk nyer ikut sekali. Si atuk pula dah tak larat sebab kerap terjaga. Dah depa dua orang dok kalut nak pegi ke idak. Sabor je lah. Last-last aku cakap, biar aku pegi ngan mak aku aje, bagi ayah aku berehat. Lagipun anak buah aku, si Yaya takde orang nak tengokkan kalau semua dah pegi klinik nanti. Yang si kinting pulak, lelama elok je dia dalam dukungan aku. Saja nak buat drama sat tadi. Haih.  Then, bila aku bawa jumpa doktor, terus doktor bagitau nak check darah & masukkan air since dia tengok keadaan si kinting dah lemah. And to my surprise, si kinting sangat cool sewaktu cik-cik nurse masukkan jarum untuk ambil darah & masukkan drip. Nurse tu suruh genggam tangan, dia genggam. Nurse tu suruh tarik nafas, dia tarik nafas. Siap boleh nak angkat kepala tengok apa nurse-nurse tu buat kat tangan dia. Yang over adalah neneknya. Kihkihkih (jahat ko Nina, gelakkan emak ko sendiri). Dalam pada dia nak bagi support "Anim budak baik kan? Anim kuat kan?" ala-ala pom-pom girl tu aku dengar suara dia sebak semacam. Aku pun sebenarnya sebak jugak tapi bila tengok anak aku yang acting sangat cool itu, aku rasa bangga. Kembang kempis dada ahkak uols. Aku bagitau dia, "Tasnim kuat. Hebatlah Tasnim"..kemain control bangga lagi muka dia time tu. Bila nurse-nurse puji pun dia maintain buat muka macam bagus. Huhuhu..sabor je lah. Then aku terus kami bawa balik Putrajaya untuk penjagaan secara intensif dari mak bapaknya pulak. So far, alhamdulillah keadaan si kinting dah beransur sihat. Sempat jugak la aku bagi dia teguk air rendaman beras yang digoreng garing (even dia minum 2,3 teguk aje & itupun puas berpujuk) - hasil aku surfing internet cari petua untuk kurangkan gejala muntah-muntah for food poisoning. Terima kasih kepada semua yang telah mendoakan kesihatan si kinting.
Oh ye, penulisan tanpa selitan gambar adalah hambar. Maaf, keadaan ini tidak dapat dielakkan.

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)