24 July, 2011

Memasak itu terapeutik

Keinginan terhadap beberapa juadah yang tidak kesampaian di'hadap' telah mempengaruhi diri ini untuk menyediakannya sendiri dan me'lantak'annya sepuas hati. Semenjak dua menjak kesibukan hidup melanda diri, kesempatan untuk bersilat di dapur tidak tercapai sehingga tangan sudah menggigil untuk memegang sudip, periuk & belanga 'blender', lalu bila masa sudah ada, sesi terapi ini pun bermula.

 Sambal goreng terung & ikan bilis. 
Aku selalu tidak bernasib baik untuk men'tapau' nasi campur bersama sambal goreng ini di kafe office - sama ada habis atau waktu tu aku kena kerja luar. Kempunan ahkak.
Nah, bila masak sendiri..satu kuali itu aku hadap sorang...kau boleh?

 Nasi tomato.  Ini pun kes kempunan tapi jual mahal. Minggu lepas, waktu aku attend meeting kat Melaka, untuk lunch, menunya adalah nasi tomato dan disebabkan aku puasa maka menelan air liur lah aku tatkala aroma nasinya menusuk hidung..uhuks.  Orang lain siap tapau since ahli mesyuarat tingkap yang hadir tak lah seramai yang dijangka maka banyaklah balance nasi dan lauk-pauknya, tapi disebabkan aku segan nak mintak plastik/bekas menapau..jadinya dan-dan tu juga pasang azam hendak masak nasi tomato..nak masak nasi tomato, apa nak jadi pun jadilah :))

 Lauk pilihan untuk di makan bersama nasi tomato - dalca. Lepas ini boleh test power depan Makcik Juli..huhi.

 Dipadankan bersama - ayam masak merah i love u nama diberi. Pun boleh dibawa ke gelanggang Master Chef  Makcik Juli. Tapi mesti dia komen, kacang peasnya mana? Aku tak suka, so aku tak bother nak letak. Piss mama..hahah.

Pulut & serawa durian. 
Orang lain pagi-pagi makan nasi goreng, nasi lemak..aku masak pulut & serawa durian ni untuk sarapan..aci tak? Huhu. Tekak ni dah tak menyabor nak merasa, so aku turutkan aje. Huh, puas ati sungguh ti!

Psst...1 : Malam ni, akhirnya dapat juga aku melayan Transformer 3 - Dark of The Moon yang sangat pisang goreng panas ittew. Oh, dan sebelum itu, tekak ini macam mahu makan donat Big Apple atau waffle @ Rasa Foodcourt, Alamanda..ngeh-ngeh.

Psst...2 : Rasa macam nak tengok Harry Potter - Deathly Hallows part 2 lagi sekali.

2 comments:

  1. Nina, sambal tu nampak gaya mcm ada 8 bijik je. Ko lahap semer ke? Pergh.. Dasat ko.

    ReplyDelete
  2. @Lid : Ye Lid,aku x segan nak mengaku..tapi aku lahap secara berperingkat la,idak la sekali harung. Huhu.

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)