22 August, 2011

Kalau sedap bagitahu kawan

Sabtu lepas, adik-adik En.F ada bertandang ke teratak kami kerana mereka berhajat untuk shopping raya sekitar KL, tapi aku cadangkan pada dorang untuk survey kat area Bangi dulu sebab kat Warta or PKNS ada banyak kedai yang jual baju raya. Disebabkan kami plan nak keluar lepas Asar, maka gigihlah kami surfing internet konon nak buat tempahan kat mana-mana restoran yang terdekat, tapi malangnya semua dah fully booked. Hendak tak hendak, kami decide nak redah aje so aku syorkan En.F ikut Sungai Merab untuk ke Bangi (sebab nak elakkan jam dari Kajang nak masuk Bangi tu kononnya), sambil dalam kepala dok ligat fikir tempat nak berbuka. Kemudian aku teringat satu restoran yang terletak bebetol tepi jalan & ada lampu tanglung.
Gamaknya masa ni restoran tu tak habis setup lagi kerusi meja semua, tapi signature lampu tanglung tu yang penting.
Tiap kali aku pegi or balik kelas, bila lalu situ mesti aku nak toleh tengok restoran tu. Dan tiap kali aku lalu, aku tengok pelanggan yang datang boleh tahan ramai so kami pun decide nak cuba tanya sama ada boleh buat tempahan lagi ke tidak sebab time tu dah jam 6.30 petang. Mungkin rezeki kami ( dan juga rezeki tauke restoran tu), maka dapatlah kami tempat untuk berbuka. Dan barulah aku tahu bahawasanya restoran itu bukan restoran Arab tetapi adalah restoran Cina Muslim yang bernama Al-Sinni.

Bak kata tauke Al-Sinni, "kalau sedap bagitahu kawan, kalau tak sedap bagitahu kami"
 Aku ni rabun, so tak nampak tang ayat Chinese Muslim Restaurant ngan tulisan Cina tu. Mati-mati aku ingat restoran Arab. Restoran Al-Sinni ni menawarkan BBQ & steamboat secara buffet. Dan sempena bulan Ramadhan, restoran ni buat promosi dengan harga yang berpatutan (RM19.90 untuk dewasa & RM 9.90 untuk kanak-kanak bawah 12 tahun). Tapi macam hari tu aku bawa si kinting tak kena charge pun.  Pada aku, makanan kat sini sedap & memuaskan. Berbaloilah dengan harga RM 19.90 tu. Selalu kalau dah restoran BBQ atau stimboat, kita akan prefer nak makan daging, udang, sotong, ayam & segala-mala yang boleh di BBQ/distimboatkan selagi boleh hadap, betul tak? Kat sini, selain dari benda-benda alah tu semua, makanan berat macam nasi ayam Hainan, nasi goreng & mihun goreng pun sedap. Adik ipar aku dah ambil sepinggan mihun setiap sorang, tapi still rasa nak tambah. En. F pun licin dia kerjakan nasi goreng sepinggan terak. Aku ni pulak konon nak kongsi aje nasi ayam dengan si kinting, yelah..sebab fikir nanti nak makan BBQ ngan stimboat lagi. Tak sangkalah pulak si kinting boleh hadap nasi ayam tu sampai habis, aku dapat la merasa 3,4 suap. Aiskrim ada banyak variety, tapi takde bahan-bahan sampingan macam kekacang, kismis, coklat rice, gegula tu semua. Kalau ada, mesti lagi syok. Air pulak ada dua jenis, limau ais & sirap limau ais..plus air kosong. Aku tak sure lah pulak kalau dorang tukar-tukar menu tang air ni. Cuma tang makanan berat tu, aku dimaklumkan oleh tauke Al Sinni ni yang dorang akan tukar-tukar menu. Aku ni jenis suka makan stimboat, so definitely aku akan datang lagi. Lagipun, ada juga alternatif port makan stimboat kat area Bangi ni.
So kalau engkauorang rasa-rasa nak berbuka kat sini, pergi lah. Taukenya peramah, pekerjanya pun baik-baik. Semua anak-anak bujang aje..so sempatlah ahkak 'cuci mata'..tettttttt! Oh ye, pada para muslimin, kalau engkauorang tak berkisah nak bersolat di kawasan terbuka, khemah & tikar ada disediakan di hadapan restoran untuk bersolat. Masa aku pegi sana hari tu, ada sekumpulan pelajar siap solat berjemaah lagi kat depan restoran tu. Kami je lepas makan, terus menghala ke Warta & solat kat sana. So aku tak berapa pasti surau ada disediakan kat bahagian belakang kedai ke camner, lupa pulak nak tanya kat tauke dia hari tu.

 Puasa ada 8 hari lagi, so kalau nak booking, boleh hubungi no. telefon yang tertera (kat banner di atas). Selamat menjamu selera uols!

3 comments:

  1. @asni, heheh..xde dapat komisen pon, sj nak share dgn kengkawan.

    ReplyDelete
  2. ada lagi steamboat yg lagi murah n bnyk pilihan. rm19.90 tp lagi bnyk pilihan termasuk mcm2 jenis mknan (nasi goreng,ayam, bla..bla, abc, mcm2 jenis air) semua buffet , all include. kat serdang, dlm mardi. nama kedai tu MAEPS. try la.=)

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)