11 August, 2011

Ketuk-ketuk Ramadhan 2011 Bhg I

Seperti biasa, untuk aktiviti bakar-membakar, aku sentiasa sukacita memilih ikan cencaru sebagai bahan untuk dibakar. Kali ini dibakar bersama sambal tanpa kelapa.

Udang masak lemak cili api. Disebabkan dah jemu makan sambal udang, so aku buat masak lemak pulak. Konon nak buat udang masak lemak tempoyak, tapi bila dah prepare semua bahan baru aku perasan stok tempoyak aku tinggal ciput je, aiseyman..kang tak 'kick' plak rasanya..so punah la harapan nak menempoyakkan udang itu.

Bubur kacang & durian. Walaupun makanan ni bukan makanan kegemaran aku, akan tetapi disebabkan puasa, benda yang berapa tak suka pun jadi suka nak makan. Kebetulan ada bahan so aku pun buatlah seperiuk sedang. Alhamdulillah 'selamat' sebab aku tapau bagi jiran sebelah menyebelah & mak aku. Dalam umah tu aku sorang je makan. Tak syok lah.

Ini kuey teow bandung sempoi namanya. Sebab apa sempoi. Pertama, sebab guna pes ready made yang dibeli di Petronas :)) Kedua, sebab bahan-bahannya tak berapa meriah. Aku just letak bunga kobis, sawi, telur & ayam je. Dah itu je pun bahan yang ada kat dapur time tu, belasah ajelah. Jadilah buat ilang kempunan anak tekak aku nak merasa.

Tomyam seafood lemak. Terliur tengok tomyam lemak yang blogger mana ntah masak masa dok blog walking. Layan weh buat ratah-ratah lepas dah kenyang makan nasi.

Tahun ni aku rasa macam seronok pulak memasak untuk berbuka, biarpun setakat masak yang sempoi-sempoi. Tapi ada juga masa aku tapau lauk kat kafe atau bazar ramadhan. Cuma pepaham la harga makanan kat Putrajaya ni, kalau tak kena gaya kita membeli boleh pitam tetengah zebra line masa melintas dari bazar nak kena parking sebab harga makanannya yang 'sangatlah berpatutan'..huhu. Anyway, untuk sahur aku just panaskan baki lauk yg ada, itupun seingat aku baru 2 ke 3 kali kami bersahur makan nasi. Kalau tak kami makan je apa yang ada, roti bakar ker, telur goreng mata kerbau ker, biskut ker. Kadang makan kurma ngan minum milo/nestum aje. Nampaklah sangat aku pemalas masak time sahur kan? Memang ahkak malasssss pun :))

Okeylah, selamat berbuka semua!

2 comments:

  1. Hebatnyaa menu. Rajin betul! : )

    ReplyDelete
  2. @Ayu : uish xde lh hebat mana sebenarnya,lagipun kerajinan tu tak datang selalu.

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)