05 September, 2011

Eid Mubarak 1432H/2011

Giliran beraya bersama keluarga En.F. Rezeki dia tahun ni dapat cuti lama. Tapi nyaris-nyaris officemate dia nak 'kecek' cuti dia, padahal tahun lepas beria dah berjanji tahun ni giliran En.F sebab tahun lepas officemate dia tu awal-awal dah booking nak cuti raya lama. Tup-tup tahun ni dia nak cuti lagi, mementang lah tahun ni 3 hari straight dapat cuti free, itu tak masuk cuti Sabtu & Ahad. Memang berbaloi-baloi. Tapi apa hal plak nak sibuk-sibuk suruh orang pilih nak cuti Isnin ke Jumaat kan sedangkan En.F dah entitled untuk cuti raya tahun ni & big boss dia pun dah bagi lampu hijau untuk dia cuti hari Isnin & Jumaat tu. Kalau En.F cuti hari Jumaat, maknanya kami kena balik SP malam raya, kalau dia cuti hari Isnin, maknanya hari raya ke-3 dah kena bergegas balik KL sedangkan aku pulak ambil cuti hari ni sebab mengenangkan nak bagi 'can' En.F beraya sakan dengan keluarga dia, yelah sepanjang 6 tahun dia kerja kat MAB tu, baru tahun ni dia dapat cuti raya. 2 tahun lepas, even kami beraya dengan keluarga dia kat Terengganu, dia tak dapat cuti cuma kebetulan hari raya pertama & kedua dia 'off', jadilah kan. Janji dia dapat beraya dengan keluarga dia. Tahun ni pun, En.F bagi aku pilihan sama ada nak beraya ngan keluarga dia atau keluarga aku (lagi?). Musykil juga masa dia memula tanya tu, yelah..aku dok pikir apa motif dia buat baik plak bab giliran balik raya ni. Huhu. Dia kata dia tak kisah beraya kat memana pun. Eh, aku kisah..okeh? Dia kata dia ok. Pada aku, itu tak ok. Dah tahun ni dia dapat cuti panjang & sepatutnya tahun ni giliran beraya dengan keluarga dia, jadi sepatutnya dia kena guna kesempatan yang ada sebaiknya. Chewah. Bunyi macam isteri solehah aje kan? Bajettt la sangat, huahuahua. Aku tak nak lah dia fikir aku suka ambil kesempatan membuta tuli tanpa hati perut & perasaan. Aku suka aje beraya dengan keluarga mertua (eh serius tak tipu okeh! :P), yelah kami bukan selalu ada kesempatan nak berkumpul & berjumpa.

Alamak, macam termembebel la pulak..walhal itu baru mukadimah cerita raya je. Oklah, tahun ni seperti tahun-tahun lepas..kami ada warna tema. Selalunya aku akan decide nak pilih kaler apa tapi selalu juga akan end-up pilih warna lain sebab bila dah ke kedai kain, belek-belek kain, mesti terberkenan dengan warna yang bukan pilihan. Jadinya tahun ni, kami (sebenarnya aku je yang kuasa nak pilih warna-warna bagai ni) memilih gabungan blok warna - hijau emerald & merah hati. Hijau emerald tu macam ala-ala hijau Petronas kot. Sepatutnya tahun ni aku beraya dengan 3 pasang baju raya tapi hanya sepasang aje yang siap sebab akak tukang jahit bagitau aku, dia dah kena tipu. Dia ada 'sub'kan pada tukang jahit lain separuh dari tempahan yang dia terima, alih-alih last minute si tukang jahit tu hantar balik semua kain-kain tu kat dia. Memula aku frust juga, aku hantar tempah hujung bulan 6 gitu, dia janji pertengah bulan puasa dah boleh ambil, alih-alih 3 hari lagi nak raya baru baju aku siap, itupun sepasang. Nasib baik, baju yang aku tempah untuk majlis nikah adik aku bulan 12 nanti, dia dah siapkan. Kain tu aku hantar sebulan awal dari tempahan baju raya hari tu. Dapatlah aku 2 pasang baju raya. Dia janji 2 pasang lagi dia akan siapkan secepat mungkin & bagi diskaun even dia ada komplen, salah satu kain yang aku hantar tu susah nak jahit sebab batu-batu kilat susah nak ditanggal. Dia kata kalau tukang jahit lain dah tak terima kain macam tu. Aku cakap dalam hati, kalau tak terima, pulangkan ajelah kak. Aku pakai buat sari. Kalau kain macam tu tak boleh buat baju, takkan ada orang jual pulak. Haih. Tapi akak tu sambung, dia kata boleh buat sebenarnya cuma leceh sikit nak kena iron lama-lama kat tempat batu-batuan tu. Hah, pulak. Dan aku hanya mampu member senyuman kambing sebagai respon. Yelah, kau tukang jahit, kalau tak boleh buat, cakap bebetol, kalau rasa boleh buat, buatlah, kita yang buat dia kan? Kalau rasa nak charge lebih, kaw timlah dengan aku. Asalkan tak melampaui batas, aku akan bayar jerih perih dia nak menjahit baju aku tu. Isk, pakkal lah dalam banyak-banyak tukang jahit kat area Putrajaya ni, jahitan akak tu yang aku selesa pakai. Tapi aku dah berkira-kira nak usha tukang jahit lain pulak lepas ni sebagai alternatif. Hurm, kita tutup cerita pasal baju raya.

Ini gambar raya seluruh ahli keluarga mertua.

Tahun ni macam merata juga kami beraya. Seperti biasa, kami beraya kat rumah adik En.F dulu sebab rumah dia yang paling dekat dengan rumah mertua aku. Senangkan bila anak beranak duduk dedekat ni? Kemudian, hari raya kedua, kami beraya ke Gurun - rumah makcik saudara En.F, kemudian ke Alor Star - rumah keluarga adik ipar En.F (yang pakai sedondon dengan En.F tu). Hari raya ke-3 pulak, diaorang plan nak turun Taiping, bermalam kat sana sebelum kami semua ke KL sebab nenek En.F ada kat Cheras - rumah pakcik En.F. Dalam perjalanan nak ke Taiping tu, kami singgah beraya di Kepala Batas, rumah pakcik saudara adik ipar En.F (yang berbaju melayu hitam tu). Sampai di KL, kami stay beramai-ramai di Cheras. Memang meriah sebab sepupu sepapat En.F pun ada. Kemudian, dari Cheras, family mertua aku berangkat ke Putrajaya pula untuk bermalam di teratak kami sebelum mereka bergerak ke Melaka untuk menghantar adik ipar aku yang bongsu balik ke kampus dia kat Lendu semalam. Hari ni, aku hanya memalaskan diri di rumah sambil melayan si kinting, heaven sungguh..huhu.

 Okay, aku 'up'kan 1 gambar aku & si kinting :-)

 Yang lain, aku tempek di FB.

Kalau ada jarum yang patah, jangan di simpan di dalam peti, 
Kalau ada silap & salah,aku mohon semoga dimaafi.
Selamat Hari Raya Aidilfitri 1432H/2011 untuk semua yang mengenali aku di alam maya ini :-)

3 comments:

  1. selamat hari raya...
    mesti seronokan bile berkumpul ramai2 mcm tu...

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)