26 January, 2012

Mohon perlindungan dari-Nya

 
*sila klik untuk kualiti bacaan yang lebih jelas*
Aku dapat info di atas dari FB yang dipanjang-panjangkan dari kawan sepejabat. Giler serabut perut aku baca notis tu. Cuak sedia ada makin bertambah-tambah. Masih terbayang-bayang kisah pecah rumah si personaliti TV, Wardina 2,3 minggu lepas. Kes yang ini pula terjadi hampir dengan kawasan kediaman aku. Siap bertikam, berkelar bagai. Nyeri & ngeri *Gulps*  Menurut sumber dari rakan-rakan yang berkongsi cerita ini, kejadian berlaku sewaktu mangsa sedang tidur berseorangan di dalam rumah manakala isteri mangsa telah keluar membawa anak ke klinik. Si isteri pula hanya mengunci grill pintu dan membiarkan pintu rumah tidak berkunci. Haih. Macam mana si perompak boleh 'aim' rumah diaorang tu, aku tak pasti since katanya rumah mangsa terletak di tingkat 2. Haih lagi.
Sebagai penduduk Putrajaya, aku rasa keselamatan aku terancam. Banyak kes pecah rumah/kecurian yang aku dah dengar. Sudahlah zaman sekarang ni, si penjenayah semua bukan calang-calang. Nyawa orang ramai itu mereka buat macam milik sendiri. Yang kita ini, perlu tingkatkan waspada sedia ada. Pastikan rumah berkunci rapi. Pastikan nombor telefon polis ada dalam simpanan. Bukan setakat polis, mana-mana talian hayat (jiran-jiran, ahli rukun tetangaa atau kawan-kawan yang tinggal berdekatan), sila simpan supaya senang untuk kita hubungi di masa kecemasan. Selain itu, mari kita banyak-banyak berdoa semoga kejadian sebegini dijauhkan daripada kita sefamili.

Doa pelindung diri

بِسْمِ اللهِ الَّذِيْ لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِيْ الأَرْضِ وَلاَ فِيْ السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ

Maksudnya : Dengan Nama Allah yang dengan namaNya tidak akan memberi mudharat apa pun yang ada di bumi dan di langit dan Dialah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (Riwayat Tirmidzi & Abu Daud)

Dalam Sunan at-Tirmidzi dikatakan: "Sesiapa yang pada waktu pagi dan petang membaca doa ini sebanyak tiga kali, maka ia tidak akan ditimpa keburukan pada hari itu.

Credit to : Cahaya Mukmin untuk petikan doa di atas.

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)