04 April, 2012

Pantang maut sebelum ajal

Awal pagi, dalam jam 1.45 am - 2 am, 8 Mac lepas En. F kemalangan. Viva dia terbabas langgar tiang. Katanya jalan licin. Memang malam tu cuaca hujan pun. Tempat kejadian pulak sekangkang beruang aje dari rumah aku. Benda dah nak jadi kan, kat mana-mana pun jadi jugak. Kalau diikutkan memanglah jalan ke rumah aku berbukit-bukit & ada selekoh-selekoh yang agak merbahaya jika tersilap konar. Kalau tengokkan keadaan tiang, kemek sikit aje tapi bahagian depan Viva En.F remuk, cermin depan retak dek penangan hantukan kepala dia, stereng patah & dashboard jatuh. Kata En.F, mujur jugak kereta dia terbabas ke kanan, kalau terbabas ke kiri, mahu jatuh masuk ke laman rumah orang. Katanya lagi, badan dia terhentak kuat terkena stereng. Dia perasan ibu jari sebelah kanan dah terkulai dan terdengar bunyi 'prakk'. Masa tu dia tak rasa sakit apa-apa lagi. En.F buka pintu & cuba nak keluar. Dia tak sedar kaki kiri dia dah tak boleh bergerak sebab patah. Kebetulan masa dia tengah tergapai-gapai cuba untuk keluar tu, ada kereta Perdana lalu. Hamba Allah kereta Perdana tu lah yang telefonkan ambulan & bomba. Masa tu En.F sedar lagi, dia yang bagitahu hospital dia sakit kat mana, macam mana kemalangan tu terjadi & dia jugak yang isi borang untuk undergo operation. Aku hanya tahu tentang kemalangan tersebut bila pihak hospital call aku untuk inform tentang pembedahan tu. Masa aku sampai kat hospital, En.F dah mamai-mamai dengan topeng oksigennya. Doktor maklumkan yang En.F akan menjalani pembedahan di bahagian perut sebab diaorang suspect ada pendarahan dalaman. Ultrasound dah dibuat tapi tak cukup membantu untuk mengenalpasti punca yang membuat En.F berasa sakit di bahagian perut. Lagipun perut En.F nampak bloated semacam. CT scan machine hospital pulak rosak. Maka doktor pakar menggunakan kepakaran yang ada untuk suggest the operation. Dari hasil x-ray, tulang peha kiri En.F didapati patah 3, mujur tang lain especially kepala takde apa-apa.

En.F masuk dewan bedah jam 9, pembedahan mula lebih kurang jam 10 & selesai pada jam 4.30 petang dan ditempatkan di ICU untuk pemantauan. Masa kat ICU tu, Allah je lah tau perasaan aku melihatkan keadaan En.F yang tak sedarkan diri (bukan tak sedar diri ye uols!), dengan wayar sana sini, dengan tiub oksigen bagai. Keesokkan harinya ( 9 Mac 2012), dalam tengahari En.F ditempatkan kat wad pembedahan pulak. Mulanya dia ok tapi bila dah petang sikit keadaan dia jadi tak stabil. Pernafasan dia jadi laju. Memula jururawat suspect kepekatan oksigen tu kurang, so diaorang tukar. Tapi tak lama lepas tu, keadaan En.F makin teruk. Dia mengadu sejuk sampai mengigil-gigil sedangkan aku dah offkan suis aircond. Aku tanya jururawat kat situ, memang normal ke keadaan En.F waktu tu even aku maklum selalunya selepas pembedahan pesakit akan mengalami demam. Kemudian, terus sekumpulan jururawat & doktor datang check En.F, diaorang nampak macam kelam kabut buat itu ini. Semak denyutan nadi, degupan jantung, buat x-ray kat bahagian dada lagi sekali & beberapa benda lain yang aku pun tak reti nak explain. Tahu-tahu saja aku dimaklumkan yang En.F perlu dimasukkan semula ke ICU kerana paru-paru dia lemah. Pihak hospital tak dapat figure out kenapa degupan jantung En.F laju sangat, cuma diaorang concern kemungkinan darah beku atau ketulan lemak akibat pembedahan dekat kaki tu akan masuk ke salur jantung atau otak kalau dibiarkan. So En.F perlu di'rehat'kan di ICU. Seminggu En.F kat sana.

Sebelum pakai bipap (topeng oksigen penuh satu muka tu), En. F pakai bipap yang tutup kat hidung tu je, tapi leher dia kena tebuk untuk masukkan tiub bantuan terus ke jantung. Makan (actually air & susu sahaja) pun pakai tiub yang dimasukkan thru hidung. Masa kat sini En.F demam on off. Plus keadaan dia pun antara sedar dengan tidak. Aku & keluarga dia boleh datang tengok dia waktu melawat sahaja. Itupun kami bergilir-gilir dengan saudara-mara, jiran tetangga & kawan-kawan yang sudi meluangkan masa melawat En.F. Situasi ketika sepanjang En.F di ICU memang benar-benar menguji kesabaran, mental & fizikal aku. Macam-macam hal, macam-macam benda yang perlu dihadap.


Benda alah ni En.F kena praktis sedut hari-hari supaya ketiga-tiga bebola tu berjaya naik ke atas, which means paru-paru dia telah dapat mengembang dengan normal (Ampun la kalo info aku salah ye, mungkin ahlil-ahlil medik boleh betolkan ;-)) Benda alah ni kena beli ye, RM 30 kalo aku tak silap. Maka gigih lah En.F menyedut-nyedut benda alah tersebut demi paru-paru tercinta. Masa ni En.F dah dimasukkan ke wad pembedahan. Tak silap aku sehari je En.F kat wad pembedahan, kemudian dia dipindahkan ke wad ortopedik. Dia dah dibenarkan makan makanan lembut i.e bubur. Setiap beberapa jam, doktor akan datang untuk ambil darah dia untuk tengok kandungan oksigen dalam darah. Jika ada progress, doktor akan kurangkan dos kepekatan oksigen, topeng oksigen tu pun akan ditukar sehinggalah En.F hanya memakai tiub kecil & seterusnya bebas topeng/tiub. Masa dekat hospital ni, aku dengan mak mertua aku bergilir-gilirlah menjaga En.F, mak mertua aku shift siang, aku shift malam sebab aku kerja.  Bila mak mertua aku kena balik SP, aku amik cuti untuk jaga dia, seminggu jugalah En.F berkampung dekat wad tu. Sepanjang waktu tu, si kinting dijaga oleh Atuk Harun & Nenek Juli nya, mujurlah orang tua aku & En.F ada untuk membantu. Pagi-pagi lepas sarapan, ahli fisioterapi akan datang bagi latihan fisio. Alhamdulillah, sekarang En.F dah makin cekap guna tongkat cuma dia kena jaga-jagalah supaya kaki kiri tu tak dijejakan ke lantai. Kaki En.F tak disimen, atau dipasang 'arial TV' (arial TV la sgt Nina oii, buta medik sungguh) tapi dimasukkan plat titanium. Masuk hari ni, dah 10 hari En.F keluar dari hospital. 3,4 hari pertama tu aku/ parent dia bawak dia berulang-alik ke klinik panel untuk cuci jahitan kat perut tu, sekarang ni kami buat dekat rumah aje. Luka dekat perut tu pun dah makin kering & bercantum elok. Yelah, mak ayah dia dah belikan dia pati ikan haruan campur gamat, hari-hari aku suruh dia minum. Berkat air yassin & air zam-zam pemberian saudara-mara & jiran pun kami bagi dia minum sekerap & sebanyak mungkin. Aku ni memula macam ngeri la nak tengok luka pembedahan tu, maunya tak, panjang weh dari bawah dada sampai ke atas sikit je dari ari-ari. Tapi takut tak takut kena tengok juga kan, so bila dah tengok tu takdelah sengeri yang aku bayangkan. Imaginasi aku je yang terlebih. Padahal sekarang donia perubatan pun dah canggih kan, manalah nak jumpa jahitan bersilang pangkah atau ala-ala tocang lipan..huhu.
So far progress kesihatan En.F adalah sangat menjanjikan (bak kata doktor yang merawat En.F kat hospital hari tu). Hujung bulan ni, dia ada temujanji untuk check perut & kaki. So aku harap ada berkhabaran baik untuk dia.

4 comments:

  1. moga cpt sembuh buat suami...jg diri baik2 ya

    ReplyDelete
  2. @Lina a.k.a Inazz : Amin, tq.

    @Diana : Tu lah, En.F dari segi luaran nampak tak injured teruk, tp ada pendarahan dalam perut & patah kaki :-( Nway, tq Diana.

    @Nat : Haha, pesanan penuh makna tu.

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)