21 April, 2012

Pendidikan moral - 70%

Itu keputusan peperiksaan si kinting untuk subjek yang tersebut. Bukanlah aku hampa sangat dengan keputusan itu. Syukur tetap syukur. Cumanya ada satu soalan tu minta pelajar tandakan gambar bagi makanan yang bagus untuk gigi yang sihat. Gambar satu, seorang kanak-kanak tengah makan gula-gula; gambar dua, seorang kanak-kanak tengah gosok gigi. Si kinting tanda dekat gambar satu. Bila aku bacakan soalan & tanya dia kenapa dia tanda kat gambar satu, dia jawab, " Boleh kan makan gula-gula, tapi satuuuuuuuu saja, kan ibu?" T__T Kemudian ada satu lagi soalan yang minta pelajar tandakan perlakuan yang betul. Gambar satu; kanak-kanak tengah mandi, gambar dua; kanak-kanak busuk tak mandi. Kalau dah dasar suka main air tapi kalau disuruh mandi, menangis macam baru lepas mimpi ngeri, agak-agak si kinting tandakan gambar yang mana satu?

Owh nak, ibu yang bersalah. Ades!

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)