10 May, 2012

I keep my promise

2 hari lepas, aku lewat sikit ambil si kinting di tadika. Dalam perjalanan hendak menapau makan malam, dia request aku belikan dia biskut oreo. Aku tengok jam & mencongak-congak masa. Nanti nak singgah food court dah makan masa, kemudian kena singgah kedai pulak. Dah sampai rumah, nak hidangkan makan, nak siapkan bekalan susu dia & siapkan diri untuk ke kelas. Macam terkejar-kejar sangat nanti, so aku ber'nego' lah dengan si kinting. Aku janji dengan dia nak singgah belikan dia biskut tu lepas aku balik kelas nanti. Masa kat food court, aku tapaukan dia mixed pasta bolognese & pop corn plus milo ais penghilang dahaga sementara tunggu order siap. Licin milo ais segelas, dia adalah kanak-kanak yang sangat berpuas hati.

Dalam perjalanan balik dari kelas tu, aku teringatkan janji aku pada si kinting tapi aku rasa macam malas aje nak singgah Petronas. Aku harap sangat dia dah lupa dengan permintaan dia tu. Tapi bila sampai je simpang nak ke Petronas, aku terus belok. Tetiba hati aku terdetik bila teringatkan petua yang aku dapat dalam Bengkel Keibubapaan; "janji dengan anak-anak perlu dipenuhi jika kita mahu anak-anak memenuhi janji mereka pada kita kelak walaupun perkara yang dijanjikan hanyalah soal remeh-temeh."

Bila aku sampai kat rumah, aku tanya si kinting, dia ingat tak apa janji aku pada dia sebelum aku pergi kelas tadi. Dia senyum & tanya aku balik, "Ibu belikan tak biskut oreo Anim?" Suka benar dia bila aku tunjukkan biskut tu pada dia. Dia kata dia nak bawa biskut tu pegi sekolah esok. Bila semua dah settle, macam biasa aku baring-baringlah sebelah si kinting. Terus dia usap-usap pipi aku & pandang aku lama-lama, dengan penuh kasih sayang gitu. Perasaan aku waktu tu? Tak tergambar rasanya. Macam meresap jauh ke dalam kalbu. Pandangannya buat aku cair di hati tidak di tangan gituh. Hurms..betullah kata orang kan, benda remeh pada kita mungkin benda besar pada anak-anak, penghargaan mereka buat kita adalah priceless.

3 comments:

  1. bijak tasnim nih :D.... tahniah buat ibu tasnim :D

    ReplyDelete
  2. Lyd : Tengs bebeh.

    Nat : harapnya gitu lah Nat. Tahniah utk semua ibu-ibu termasuk kau jugak Nat.

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)