05 August, 2012

Macam-macam

1. Ada satu pagi, dalam pada aku sibuk siap-siapkan diri nak pergi kerja, aku biarkan si kinting siapkan diri untuk ke sekolah. Memang semenjak dua menjak dia berperasaan 'dah besar macam kakak' ni, aku biarkan dia siapkan diri sendiri. Kemudian dia minta aku betulkan (terbalikkan bahagian luar) t-shirt sukan dia sebab usaha sendiri tak berjaya. Maka aku buatkan lah. Lepas tu, elok pulak aku sarungkan tangan aku kat lengan baju budak kecik tu sambil mengomel, heii..apersal la t-shirt ni kecik semacam haaa? Eh-eh,baju anak aku. Patut laaaa.

2. Aku sekeluarga telah berbuka dekat luar pada hari ke-8 Ramadan. Aku perhatikan kebanyakkan meja yang ditinggalkan pelanggan selepas menjamu selera macam diserang garuda. Nasi bertaburan ke lantai. Atas meja tak usah cakap la dia punya bersepah. Macam sambil makan sambil berantakan. Itu belum masuk sisa buangan tisu merata-rata. Kalau tengok pada si tukang makan bukan main nampak tertib sopan dan kemas orangnya tapi bila dah makan macam itu pulak gayanya. Mentang-mentang kita makan tu kita bayar, tapi pekerja kedai pun bukan la balaci nak mengemas hasil ketidaksenonohan kita.

3. Waktu orang lain bertungkus-lumus belajar sehari sebelum kertas pertama peperiksaan akhir, aku sibuk menghadiri kelas mekap pengantin. Konon nak asah bakat, sekali sampai tempat bengkel, aku antara yang tak terasah bakatnya. Huhu. Terkial-kial aku nak guna bebarang mekap tu semua. Orang pakai concealer sebelum apply foundation, aku letak foundation dulu. Orang pakai eyeshadow tak over, aku dah macam jelmaan drag-queen jadinya. Orang lain semua dah pro. Ada yang dah ambil kelas lebih dari 2 kali, yang ambil sampai 7 kali pun ada, nak mempertajamkan skill sedia ada katanya. Memang cuak la aku dikeliling peserta-peserta yang terserlah jelita hasil sentuhan tangan sendiri. Lepas kelas, aku biarkan mekap sampai ke rumah. Elok aje aku masuk rumah, si kinting pun puji, "Wah, cantiknya ibu..cantiknya mata ibu, cantik macam antuuuu." Hahaha. Haa..kau mampu cantik macam antu? Kalah Maya Karin tahu. *dalam hati ada awan yang terpilu* Moralnya, kena banyakkan praktis & kena ambil kelas mekap lagi. Jangan nak perasan sangat macam kau ni berbakat au naturale ye Nina.

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)