20 February, 2013

Insiden iron board

Senyuman 'anak jantan'

Itu hasil memanjat iron board. Bawah dagu luka terbelah setengah inci, maka berjahitlah ia. Jadi 'hero' lah kejap si kinting semalam. Mujur lah dia tahan sakit. Kejadian terjadi waktu aku tengah bersiap-siap hendak ke klinik. Si kinting naik ke katil, kemudian dia letakkan tangan atas iron board yang aku tempatkan di sebelah katil menghadap tingkap. Tak pernah-pernah dia nak menjengah ke tingkap tu tapi petang semalam kemain bersungguh lagi. Aku dah tegur jangan panjat-panjat. Entah macam mana, secara tiba-tiba aje dia dah jatuh terduduk. Dan-dan tu lah dia buat muka cuak, aku tanya dia ada rasa sakit tak? Dia diam. Aku datang & peluk dia. Pujuk-pujuk sikit. Masa tu barulah dia menangis, aku ingatkan dia terkejut. Masa tu memang aku tak perasan dia ada luka sebab belek kaki tangan semua tak ada apa. Aku rasa badan dia berpeluh-peluh. Aku suruh dia mandi. Elok lepas mandi & bersiap, aku suakan dia susu. Kemudian aku perasan dekat dada dia macam ada kesan darah. Aku kesat, tapi tengok takde luka, cuma kesan kulit melelas & aku sapukan minyak gamat. Terus si kinting jadi sendu & bagitau esok dia tak boleh pergi sekolah. Aku tanya kenapa? Dia dongak. Terkejut aku tengok luka bawah dagu dia. Nampak daging gitu. Mujur takde darah keluar menjejes-jejes. Kalau tak, pingsan makkkk. Aku terus amik tisu, letak minyak gamat & tekapkan dekat luka. Patutnya si kinting jadi peneman aku jumpa doktor, tapi dengan dia-dia sekali jadi pesakit, malang tak berbau. Masa nak balik, jururawat dekat klinik tu siap tanya, patah tak iron board akak? Aku jawab, tak..terlipat dua aje..huhu.

Sempat lagi la menguli anak kucing lepas balik dari klinik tu.

2 comments:

care to drop a comment? thanx! ;-)