23 July, 2013

Ketuk-ketuk Ramadhoooon yang tak meriah

Aku rasa aku belum cukup hebat sebagai seorang isteri & ibu untuk memasak juadah berbuka. Tiap-tiap tahun juadah yang aku masak tidak mencapai ke tahap extravaganza, huhu. Sehingga hari ke -14 kita berpuasa ini, antara yang sempat aku hidangkan untuk santapan berbuka hanyalah :



Ini untuk hari pertama, tekak teringin nak makan ikan masak taucu, ditemani kacang buncis tumis dan telur dadar dan dimakan bersama nasi lembik. Motif nasi lembik? Waktu ini aku menderita gusi bengkak & sakit gigi geraham bongsu hasil jangkitan kuman selepas mencabut gigi geraham sebelah gigi geraham bongsu ittew.


Entah hari keberapa puasa, teringin pulak hendak makan sambal tumis sardin bersama lempeng. Selain lempeng, aku panaskan juga roti canai frozen, sebagai opsyen kepada lempeng untuk En.F.  Si kinting aku hidangkan lempeng dengan gula merah. Disantap bersama air soda gembira lalala. Alhamdulillah kenyang.


Bila dah berbuka dua beranak sahaja, ini ajelah yang tekak terasa teringin nak makan (padahal malas nak masak beria pun ye), ikan bilis goreng + bawang + cili padi + kicap, ulam kacang botol + tempoyak + cili padi & telur mata letak kicap + sos cili. Sampai ke sahur aku selera melantak. 


Tengok, boleh kata tetiap kali masak, mesti aku masak sesuatu yang ringkas, mudah & cepat kan? Maka jejemput ikan bilis + lobak merah & murtabak mi segera pun jadilah untuk berbuka. Aku buat juga jeruk bawang gaya suka hati sebagai pencicah murtabak. Yang jejemput tu, hampir sepiring si kinting aje yang makan. Tu belum masuk sup cendawan segera aku buatkan khas atas permintaan macamkan dia pun puasa juga. 3 mangkuk sekali hadap kau.


Yang ini adalah juadah ahad lepas. Bubur cha-cha gandum & mi kuah. Aku membayangkan nak buat mi kuah pedas kaw-kaw tapi entah macam mana, bila dah menumis segala, masuk sos cili, sos tomato, sos tiram & air kisaran kepala udang, bila dah makan, pedasnya ala-ala aje..dimonopoli rasa manis udang, aku tengok adik ipar & En.F makan licin, aku rasa ok la tu kot. Since si kinting pun boleh makan dengan bersahaja, kira cincailah. Lagipun, cik mek tu bukan boleh pedas-pedas sangat. 

Sepanjang pemerhatian aku, tekak si kinting ni lebih kepada pencuci mulut tradisional. Dia suka makan kuih seri muka pulut hitam, tepung pelita, peneram, karipap, kuih lapis & yang seangkatan dengannya. Kalau aku singgah bazar ramadhan, mesti kena layankan selera tradisional budak kecik ni. Tapi kekuih yang dia suka tu, aku pun suka, so weols jadi geng dalam bab ni :D

As mak buyung, ada juga la benda-benda yang aku ngidam. Setakat ni, aku dapat makan bubur berlauk buatan sendiri setelah terbayang-bayangkan kesedapan bubur berlauk orang Kuantan. Kalau ikutkan hajat hati memang nak pekena yang ori, sebab lagi banyak variety condimentsnya kan, tapi setakat ni masa tak mengizinkan nak balik bersantai berpuasa & berbuka bersama keluarga. Ramadhan tahun ini aku rasa mencabar sikit dengan keadaan aku yang memboyot, dengan nak menghadap final exam & siapkan projek tahun akhir, memang restless dibuatnya. Misi seterusnya, mau bikin bubur lambuk & ayam masak ungkep.

No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)