05 July, 2013

Ku panjatkan kesyukuran

Dengan izin Allah, jika tiada aral, keluarga kecil aku akan menyambut kedatangan ahli keluarga baru sekitar bulan Oktober nanti. Sekarang aku berada di dalam trimester ke-2, 6 bulan ++ dan akan memasuki trimester ke-3 hujung bulan ini. Seperti kata-kata para ibu yang berpengalaman mengandung dan melahirkan berkali-kali, lain kandungan, lain ragamnya. Cenggitulah aku, ada yang sama aje macam kandungan pertama, ada juga merasa pengalaman baru.

Dari segi alahan, kalau dulu aku mengalami morning sickness yang teruk. Kali ini, di waktu pagi aku rasa loya-loya aje. Tetapi loya sepanjang hari & muntah-muntah di malam hari. Walaupun loya-loya tetapi aku lebih berselera jika hendak dibandingkan sewaktu mengandungkan si kinting dulu. Sebab itulah, waktu kandungan masuk 4 bulan, berat badan aku dah sama macam berat badan aku waktu nak melahirkan si kinting 5 tahun lepas. Nak menyampaikan 9 bulan ++, membesar bagaikan johan lah agaknya. Walaupun selera makan itu ada, tidaklah semua makanan mampu aku telan. Cuma kalau dulu, asal makan..muntah, asal makan..muntah..kali ini adegan itu terjadi di waktu malam sahaja. Waktu siang, in sha Allah apa yang dimakan, selamat dihadamkan. Jika adapun, boleh kira dengan jarilah berapa kali aku muntah waktu siang.

Selain loya & muntah, alahan yang paling sadis adalah air liur. Ya, kalau boleh setiap 2 minit aku nak meludah. Tiba-tiba aku rasa penghasilan air liur aku adalah lebih banyak daripada biasa, bukan setakat banyak, lebih pekat dan mulut sentiasa terasa seperti sedang mengemam duit syiling. Sebab itu kot, aku sentiasa pastikan ada benda untuk dikunyah, tiap-tiap kali pergi ke kelas, mesti ada bekal..be it gula-gula, asam, buah, kekacang, coklat. Sampaikan kengkawan aku pun siap sediakan kudap-kudapan untuk aku, terharu ai yu. Masa di awal trimester dulu, aku berharap jugaklah, alahan dek perubahan hormon ini akan hilang bila masuk 2nd trimester, huh..berangan ajelah. Sampai sekarang rasa tidak sedap mulut disebabkan air liur itu masih terasa, cuma tak sebanyak dulu.

Dan antara peel aku untuk kandungan kali ini adalah alahan bau yang melampau. Aku bukan setakat tak boleh bau nasi, tumis-menumis ni..bau syampu, cecair mandian, cecair basuhan, pelembut fabrik, bedak, minyak wangi hatta bau badan En.F & si kinting pun aku tak boleh tahan. Sudahnya aku mandi pakai sabun & syampu seminima yang boleh, baju bajan kalau aku yang basuh..aku letak sabun basuh & pelembut fabrik tu sikit aje. Aku rela tukar pakaian kalau pakaian yang aku pakai tu terlalu semerbak baunya. Muka ni pun, memang beralaskan bedak Aiken atau Agnesia sahaja. Macam sahaja mengada-ngada pulak kan bunyinya..tapi itulah penangan kandungan kali ini. Mujurlah En.F memahami, si kinting pun sama. Pernahlah dia tengok aku terbaring..melepek depan TV, dia buat sendiri susu tanpa banyak bunyi. Sedar-sedar aje, aku tengok dia tengah sungguh-sungguh mengoncang botol. Makan pun layan diri, korek apa yang ada di dapur. Memang selalunya lepas ambil dia dari Tadika, aku akan bawa dia makan dulu tapi kalau dah memalam & dia terasa nak mengudap, dia buat sendiri. Tapi itu masa awal-awal mengandunglah, sekarang bakal kakak sudah mula tunjuk belang daa...mintak itu, mintak ini. Kekadang nak mandi pun, sibuk nak aku yang mandikan. Takpelah, mana yang mampu dilayan, layankan ajelah walaupun ada waktunya rasa senang benar nak naik darahnya.

Dari segi kesihatan, alhamdulillah setakat ini baby dalam keadaan sihat walaupun aku paranoid terlebih. Nanti-nanti aku cerita apa yang aku paranoidkan sangat. Cuma kesihatan aku ajelah tak berapa memberansangkan, low hb. Sama macam dulu. Muka pun pucat semacam & cepat aje rasa letih. Sampaikan KK minta aku refer pada pakar pemakanan. Dah 2 kali re-schedule, tapi haram aku nak pergi. Masih takde kesempatan sebab kebetulan sebulan dua ni, aku kerap berulang-alik kerja luar di Melaka.  Temujanji check-up, minum air gula & ujian darah pun dah berapa kali aku re-schedule, mujur la yang ni semua aku dah settlekan. Cuma tunggu untuk check-up bulan 7 & minum air gula masa 7 bulan nanti pulak. Selain itu, kerap juga lah aku demam, cuma setiap kali demam, aku cuba usahakan demam tu tak melarat-larat. Risau juga kalau sampai beri kesan pada baby, tapi minta dijauhkanlah. Sejak dah boleh rasa dia bergerak dalam perut, aku sentiasa monitor pergerakkan dia. So far so good. Senak-senak rusuk pun, ibu pasrah nak.

Dari segi study plak, awal-awal semester dulu, ada juga lah aku absentkan diri, tapi bila sedo banyak benda nak kena catch up maka cuba jugalah gagahkan diri seret kaki pergi kelas.  Mujur lah, ada kawan-kawan yang sudi nak salinkan nota/latihan, share notes & bagi tunjuk ajar mana-mana yang aku lost dulu. Hanya Allah lah yang dapat membalas jasa kalian (you know who you are). Hurm, macam ni rupanya rasa belajar sambil membuyung..huhu. Semoga aku diberi kemampuan untuk menghabiskan semester akhir pengajian walaupun sekarang tengah serabut perut nak siapkan FYP. Memang kelaut sudah. Takpelah, ini semua cabaran bukan rungutan. Aku tau ramai wanita - wanita macam aku di luar sana yang dah berjaya melepasi keadaan cenggini so chaiyook ibu, chaiyook baby :D

si budak aktif dalam perut ibu sewaktu 23 minggu 3 hari



No comments:

Post a Comment

care to drop a comment? thanx! ;-)