28 February, 2014

Kek lapis nan hado

Alkisahnya, aku telah berkolaborasi dengan sepupu aku untuk menjual kek lapis Sarawak tapi bukanlah kami yang membuatnya. Kami rancang untuk ambil secara borong dekat pengusahanya. Aku setuju untuk berkolaborasi pun setelah merasa kek tersebut sewaktu jamuan hari jadi anak sepupu aku, di mana pada deria rasa aku adalah sedap. Maka kami pun beria lah promote dan ambil tempahan. Menurut kata tauke tu, tempahan boleh disiapkan dalam masa seminggu, tapi dia minta kami bagi dia tempoh dalam 2 minggu untuk siapkan to be safe since tempahan yang kami dapat boleh tahan banyak. Bila dah submit order, dia minta bayar deposit separuh, jadi kami pun bayar lah deposit yang diminta dan dia berjanji untuk siapkan order minggu ni (ini pun dah kira lewat sebab customer aku dah tunggu 2 minggu lebih), so aku dah bagitau kat customer aku i.e kengkawan yang mengorder berkenaan hal ni. Mujur dorang tak kisah. Tup-tup semalam sepupu aku inform ada 2,3 jenis kek dalam tempahan yang dia tak sempat nak buat, so minta tempoh sampai Isnin minggu depan. Maka kami pun nego dengan customer yang order kek-kek tersebut samada nak tunggu atau cancelkan order, so dorang pilih untuk cancel. Berapa lama lagi kan dorang nak tunggu. Segan la kami dengan customer bila jadi cenggini kan. Then aku ingatkan boleh la proceed dengan memana order yang ada tu tapi bila sepupu aku nego-nego dengan si tauke tu, last-last sepupu aku bagitau semua order cancel sebab katanya si tauke banyak cengkadak. Memula kata boleh hantar, kemudian kata tak boleh hantar. Kalau nak cepat kena ambil sendiri sebab si tauke tak ada masa nak hantarkan. Masa suruh submit order plus deposit tak menyempat-nyempat, tapi bila dah sampai waktu untuk customer dapatkan order, memacam pulak alasannya. Kononnya kek tak siap sebab dorang tak mau buat cincai-cincai lah, nak jaga kualiti lah, nak buat kek tu semua renyah lah apa lah. Tapi masa submit order dulu, dorang juga yang sanggup. Mana pergi janji-janji manismu wahai tauke? Nasib baiklah aku tak minta duit lagi kat customer. Kalau tak, lagilah malu-malu alah kat customer, sikit punya lama tunggu tapi nan hado. Mujur juga duit deposit dah dipulangkan selepas sepupu aku beramukkan dengan si tauke. Hurm, sekali ni ajelah kami deal dengan si tauke tu. Lepas ni kena cari pengusaha lain la gayanya. Kalau produk berkualiti sekalipun tapi perkhidmatan kepada pelanggan tak diambil perhatian, susah juga orang nak terus berurusniaga dengan kita kan? Ingatkan boleh la sesama bantu-membantu, tapi cenggini pulak ceritanya. Bak kata sepupu aku, dah takde rezeki nak berurusniaga dengan dia, kita cari orang lain pulak.

2 comments:

  1. Replies
    1. haah..bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor gitew..ni tgh riki-riki :-)

      Delete

care to drop a comment? thanx! ;-)