10 April, 2014

Binjo-binjo minyo-minyo

My binjo-binjo minyo-minyo domdimbobs agumgum

Si kakak sudah selamat menginjak ke usia 6 tahun pada 29 Mac lepas. Kebetulan pada tarikh yang sama, aku sekeluarga ada buat majlis aqiqah si adik, maka adalah sambutan hari jadinya secara kecil-kecilan. Cik kinting tersangatlah gembira kerana hajatnya untuk mendapatkan kek 'princess' as birthday cake tercapai. Kek tersebut aku tempah di sini. So far, dah 3 kali aku tempah kek dengan Mummy Zara a.k.a Fara ni. Memang puas hati dengan rasa dan deko keknya. Btw, rainbow cake buatan beliau adalah recommended, sedap uols!

As for perkembangan cik kinting, ada masa pandai bawa diri & berdikari, ada masa pulak dia mendegilkan diri. Aku rasa dia nakkan perhatian tu. Kadang-kadang tak terlayan, sebab waktu si ibunya ni tengah sibuk nak uruskan si adik, waktu itulah dia nak tunjuk itu ini, nak cerita itu ini, minta buatkan itu ini. Ada masa naik angin juga lah aku dengan dia, makin tinggi jugalah tahap kegarangan aku. Tapi bila ada masa bergomol dengan dia, rasa sayu pulak hati, rasa macam cepatnya cik kinting ni membesar. Rasa macam tak puas pulak tengok dia membesar depan mata. Oh, bagaimana masa berterbangan, kan? Sekarang beliau suka menonton rancangan Tanah Kubur & Fear Factor. Ada satu hari tu, dia nampak En.F pakai t-shirt Fear Factor, dengan terujanya dia bertanya, "Wah, babah pakai baju ni, babah masuk Fear Factor eh? Bila babah masuk? Beraninya babah!" Dan si babah pun menjawab, "Mestilah babah masuk. Terer tak babah?" Huh. Padahal baju tu dia beli dekat member dia je. Kesian cik kinting kena tipu dengan bapa sendiri. 
Ciri-ciri keperempuan pun dah makin menyerlah. Waktu tidur pun nak pakai kelip rambut. Siap bawa roll-on perfume pergi sekolah. Pernahlah sampai aku rasa pening-pening dek penangan dia menonyoh roll-on perfume tu secara over. Bila dia tengok anak jiran sebelah rumah dah potong rambut, dia datang kat aku & cakap, "Ibu, Aqil dah potong rambut lah. Handsomeeeeee!" Errrksss...manalah Aqil tak panggil kamu gedik nak oii, huhu. 2,3 hari lepas aku dengar dia bersembang dengan Aqil pasal isu MH370. Pergh, terkesima aku. Bebudak sekarang umur 6 tahun dah reti sembang hal ehwal semasa tu. Bak kata mak Aqil, bila sel-sel otak anak-anak berhubung, boleh mati sel-sel otak para ibu nak menjawab soalan anak-anak. Hihi.

Budak kecik si botak si bulat itu pulak sudah ligat berpusing & bergolek. Sangat suka dan pandai bermain dengan cik kinting. Badan sudah kurang mok-mok, mungkin disebabkan oleh dia sudah makin aktif bergerak. Juga disebabkan demam, selsema dan batuk yang datang secara on off. Sudah 3 kali pergi klinik, ubat pun silih berganti. Setakat ini, alhamdulillah nothing bad has been detected due to his sickness. Semoga proses pembinaan antibodi my little gentleman ini berjaya & mampu mengusir virus-virus itu. Dan sekarang, my little gentleman sudah selamat diberi makanan pejal pada usia 5 bulan 3 minggu which is puri avokado & pisang + ebm. So far, dia sukakannya. No negative reactions, berak pun maintain lawas, heheh. Lepas ni boleh continue dengan puri sayuran atau buahan yang lain pula. Kalau ikutkan si nenek, dia cadangkan aku berikan aje bijiran beras untuk si kecik tu. Tapi aku sengaja ambil step by step dulu lah. Masa si kinting dulu, dek kerana teruja sangat nak sediakan makanan pertama untuk si anak, aku terus buatkan bubur + lobak +kentang + ikan bilis sangai yang dikisar. Bajet sedap & seimbanglah konon. Tapi si kinting makan sesuap aje. Bila suakan sudu untuk suapan kedua, dia dah kemamkan mulut, tak suka lah tu  (padahal salah teknik pengenalan makanan kepada bayi sebenarnya). Masa ni memang tak cukup ilmu/info tentang pemakanan bayi, ikut pandai sendiri aje. Sudahnya, cik kinting makan bijirin beras segera dan makanan bayi yang seangkatan dengannya which is menyukarkan aku untuk didik dia makan sayur-sayuran & keadaan itu menjadikan dia seorang picky eater. Lesson learned di situ. Btw, mujur juga dia pengemar buah, dapatlah juga khasiat yang sepatutnya. Anyway, sebagai ibu, aku harap dapatlah aku menyumbang untuk memberi makanan yang lebih berkhasiat & sihat kepada anak-anak aku terutamanya kepada si kecik tu. *Mode : Berusahalahhhhhhhhh*

4 comments:

  1. lama tak jumpa bebudak ni..dari minggu ke minggu nak gi umah ko... selagi tak abis outstation nih..adesss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. joms la kita & anak-anak memasing berjimba-jimbaan

      Delete
  2. lawak plak kata2 mak aqil tu. hahaha.

    ReplyDelete
  3. hihi..tp memang bila melayan karenah anak-anak ni bleh putus sel-sel otak mak bapak, x terjangkau dek pikiran pun ada, huhu.

    ReplyDelete

care to drop a comment? thanx! ;-)